همشهری آنلاین: رئیس موسسه بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در دیدار با رئیس آکادمی بین‌المللی کیفیت گفت: مفهوم جهانی‌شدن با موانع بسیاری مواجه است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در دیدار با تیتیو کونتی رئیس آکادمی بین‌المللی کیفیت،‌ تلاش این آکادمی در ایران را در راستای گسترش مفهوم گفت و گوی تمدن ها برشمرد و گفت:‌ برای رسیدن به مفهوم جهانی شدن باید به تعریف جدیدی از انسان برسیم.
به گزارش روابط عمومی بنیاد باران، رئیس موسسه بین‌المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها با تشکر از حضور دکتر کونتی در ایران گفت:‌ هر چند گام‌های برداشته شده توسط آکادمی بین‌المللی کیفیت قابل تقدیر است،‌ ولی در چارچوب مفهوم جهانی شدن که امروزه به عنوان یک واقعیت مطرح است، موانع بسیاری وجود دارد.   

وی با اشاره به ضرورت توجه به مفهوم انسان در چارچوب جهانی شدن یادآور شد:‌ ایده جهانی شدن جدید نیست؛ بعد از سقوط دولت - شهرهای یونان و تشکیل جمهوری و بعد امپراطوری روم مفهوم حقوق طبیعی انسان جهانی مطرح شد.
خاتمی تصریح کرد:‌ مفاهیم فوق یک ایراد عمده داشت و آن اینکه جهان به معنایی که مطرح شده بود، ‌دارای مرکزی بود که منافع و حقوق آن مرکز بر منافع و حقوق دیگر جهان ارجعیت داشت؛ البته در ادیان بزرگ از جمله اسلام به نحوی می توان مفهوم انسان جهانی و جهان انسانی را یافت.
وی با تاکید بر اینکه امروزه مفهوم جهانی شدن،‌ کماکان از این کمبود رنج می برد،‌یادآور شد: در تعریف جهانی شدن بایستی به تعریف جدیدی از انسان برسیم،‌ بدین معنا که تمام انسان‌ها – و نه گروهی خاص – را به شمار آوریم تا اینکه قدرت‌های بزرگ،‌ نه تنها حاضر باشند منافع خود را بر منافع دیگران ترجیح ندهند،‌ بلکه سهم خود را بر اساس دفاع و حراست از حقوق تمامی انسان‌ها بپردازند. 
رئیس جمهور سابق ایران‌، تاکید کرد: در این راستا جهانی شدن به معنای واقعی شکل خواهد گرفت واقدامات آکادمی بین‌المللی کیفیت در همین جهت مفهوم واقعی خود را پیدا خواهد کرد.
همچنین در این دیدار ‌ دکتر کونتی با اشاره به اینکه امروزه موضوع کیفیت فراتر از مسایل کسب و کار و ماورای اهداف اقتصادی ،‌ مسایل اجتماعی و فرهنگی توسعه پیدا کرده است،‌ خطاب به خاتمی گفت: از آنجایی که جنابعالی به‌ موضوع گفت و گوی تمدن ها علاقه خاصی دارید ،‌ آکادمی بین المللی کیفیت از هر گونه کمک،‌ همکاری و ابتکار عمل و همچنین اقدام مشخص در این رابطه با تعهد کامل پشتیبانی می‌کند.
وی به توسعه پایدار و نقش کیفیت که در سازمان های دولتی و خدمات عمومی ارایه می شود ،‌ اشاره کرده،‌ افزود: متخصصان کیفیت به واحد های دست اندرکار، پشتیبانی و کمک های فنی لازم را می‌رسانند و چون این حرکت از پایین به بالاست،‌ حتما موفق خواهند بود . زیرا سازمان های دولتی به دلیل اتخاذ رویکرد بالا به پایین با موانع مختلف روبرو بوده و غالبا موفق نیستند.

کد خبر 26694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز