اسدالله افلاکی: گرما که از راه می‌رسد آتش‌سوزی‌های زنجیره‌ای در رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی آغاز می‌شود.

آتش سوزی جنگل

اين سناريوي تكراري هر ساله رويشگاه‌هاي طبيعي كشور است. براي نمونه تيرماه امسال 200هكتار از جنگل‌هاي پارك ملي گلستان و 70هكتار از جنگل‌هاي كرخه براثر آتش‌سوزي نابود شد. اكنون فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها مي‌گويد كه آتش‌سوزي در جنگل‌هاي كشور نسبت به سال گذشته 40درصد افزايش داشته است. آنطور كه سرهنگ قاسم سبزعلي به مهر گفته است امسال رويشگاه‌هاي جنگلي دراستان‌هاي فارس، خوزستان، لرستان، كردستان، كهگيلويه ،كرمان و گلستان بيشتر از ساير رويشگاه‌هاي جنگلي دچار حريق شده‌اند .

3سال بعد از نخستين همايش بين‌المللي آتش‌سوزي

مسئولان سازمان جنگل‌ها در حالي از افزايش آتش‌سوزي در جنگل‌ها خبر مي‌دهند كه آبان‌ماه سال 1390نخستين همايش بين‌المللي آتش‌سوزي در عرصه‌هاي منابع طبيعي در گرگان و با حضور شمار قابل توجهي از كارشناسان داخلي و خارجي برگزار شد. در آن همايش، عليرضا اورنگي، رئيس وقت سازمان جنگل‌ها و مراتع كشوراعلام كرد كه طي سال‌هاي 1380تا 1390بيش از 14هزار حريق در رويشگاه‌هاي طبيعي كشور اتفاق افتاد و درنتيجه 150هزار هكتار از جنگل‌ها و مراتع كشور تخريب شده است.

خروجي اين همايش بين‌المللي، راهكارها و راهبردهاي متعددي بود كه به كارگيري آنها مي‌توانست باعث كاهش شمار آتش‌سوزي در رويشگاه‌هاي طبيعي كشور شود به‌ويژه آنكه پروفسور ژوهان ژئورگ گلدامر، رئيس مركز پايش جهاني آتش‌سوزي در آن همايش از برگزاري دوره‌هاي آموزشي پيشرفته براي متخصصان مقابله با آتش خبر داد و گفت كه براي مقابله با حريق استانداردهايي با عنوان يوروفاير (يورو آتش) تهيه شده كه براساس آن افراد براي مقابله با حريق آماده مي‌شوند.

گلدامر در بخشي از سخنان خود با اشاره به اينكه 300تا 400ميليون هكتار از عرصه‌هاي جنگلي جهان در معرض آتش‌سوزي قرار دارد گفت كه بيشتر آتش‌سوزي‌ها در علفزارها رخ مي‌دهد ؛ علفزارهايي كه به آتش خو گرفته‌اند و آتش جزئي از آنها به‌حساب مي‌آيد. به گفته گلدامر، دود حاصل از اين آتش‌سوزي‌ها از مرزهاي سياسي كشورها عبور مي‌كند و در مواردي كل كره زمين را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. اين امر سبب شده كه نهادهايي بين‌المللي با مشاركت محققان سراسر جهان تاسيس شود تا براساس آن، كشورها به شكل مشاركتي در سراسر جهان با آتش‌سوزي مقابله كنند.

اكنون 3سال از برگزاري آن همايش گذشته است اما سريال آتش‌سوزي در رويشگاه‌هاي كشور نه‌تنها كاهش نيافته كه سير صعودي را طي مي‌كند به‌طوري كه 23تيرماه گذشته، دكترهادي كيادليري، رئيس دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي ضمن هشدار نسبت به وقوع آتش‌سوزي در رويشگاه‌هاي جنگلي به همشهري گفت كه شمار آتش‌سوزي در رويشگاه‌هاي طبيعي به‌ويژه در رويشگاه‌هاي غرب كشور2/5برابر افزايش يافته است؛ نكته‌اي كه مسئولان سازمان جنگل‌ها به‌طور ضمني برآن صحه مي‌گذارند. در تازه‌ترين اظهارات، روز گذشته فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور در گفت‌وگو با مهر از افزايش 40درصدي آتش‌سوزي در جنگل‌هاي كشور خبر داد و گفت كه ظرف 2‌ماه آينده 100دستگاه خودرو با تجهيزات اطفاي حريق در اختيار استان‌هاي پربحران قرار مي‌گيرد.

تازه‌ترين اقدامات براي اطفاي حريق

سرهنگ قاسم سبزعلي، افزايش بيش از حد دما و خشكسالي در كشور در سال‌جاري را عامل بروز حريق‌هاي پياپي در جنگل‌ها و مراتع كشور عنوان مي‌كند و مي‌گويد با آنكه سازمان جنگل‌ها به‌دليل كمبود اعتبار از تجهيزات و وسايل مورد نياز براي اطفاي سريع و كامل آتش‌سوزي‌ها برخوردارنيست اما در سال‌جاري با برنامه‌ريزي‌هاي گسترده تلاش مي‌كند آسيب‌هاي ناشي از آتش‌سوزي جنگل‌ها را به حداقل ممكن كاهش دهد. هماهنگي با NGOها براي تجهيز جوامع محلي به ابزار‌هاي ابتدايي اطفاي حريق، تفاهمنامه با ديگر سازمان‌ها ازجمله هلال احمر، نيروي انتظامي و ستاد مديريت بحران براي همكاري در مواقع حريق جنگل‌ها ازجمله اين اقدامات است. تقويت ناوگان اطفاي حريق از جمله تعامل با شركت‌هاي خودروساز براي دريافت 100دستگاه خودروي شاسي بلند كه به وسايل اطفاي حريق مجهز هستند از ديگر اقدامات سازمان جنگل‌هاست كه به گفته سبزعلي ظرف يكي‌دو‌ماه آينده اجرا مي‌شود.

 

کد خبر 266913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha