سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران عصر امروز سه‌شنبه 31 مرداد در دیدار با سفیران و دیپلمات های بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و سوئیس (به عنوان حافظ منافع آمریکا) پاسخ تهران را به پیشنهاد 1+5 ارائه کرد.

خبرگزاری فارس گزارش داده است که پاسخ ارائه شده توسط لاریجانی مکتوب بوده و درخواست تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در آن رد شده است. شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز ارائه پاسخ را تأیید کرده است.

پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت به همراه آلمان (1+5) اواسط خردادماه به ایران پیشنهاد کرده بودند در ازای تعلیق فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم، امتیازات سیاسی و اقتصادی دریافت کند.

شورای امنیت سازمان ملل نیز با صدور قطعنامه‌ای تا پایان ماه میلادی اوت (9 شهریور) به ایران فرصت داده است تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و پردازش مجدد مواد هسته‌ای را حتی در سطح تحقیقاتی متوقف کند.

در این قطعنامه تهدید شده است مقامات تهران در صورت عمل نکردن به خواسته‌های شورا، با واکنش‌های پیش‌بینی شده در ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل روبرو خواهند شد. این ماده به تحریم‌های اقتصادی، محدودیت‌های ارتباطی و قطع روابط دیپلماتیک اشاره دارد.

کد خبر 2669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز