همشهری آنلاین: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه از نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد همکاری ایران با تحقیقات آژانس در خصوص مطالعات مشکوک به بمب اتم خبر داد.

ايسنا نوشت: مقامات غربی مدعی‌اند ایران باید به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در مورد این اتهام که ایران در گذشته به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده ، پاسخ دهد.

این در حالی است که ایران همواره این اتهامات را رد کرده است.

آنها همچنین می‌گویند شفاف سازی ایران برای برطرف کردن نگرانی‌های آژانس در تلاش‌های دیپلمایتک قدرت‌های جهانی برای پایان دادن به اختلافات بر سربرنامه هسته‌ای ایران تاثیر گذار خواهد بود و تاکید می‌کنند که کاهش تحریم‌ها می‌تواند به این مساله وابسته باشد.

ایران می‌گوید که برنامه‌ هسته‌ای‌اش یک پروژه‌ کاملا صلح آمیز برای تولید برق است. این کشور اتهامات آژانس را رد و تاکید می‌کند که این اتهامات تنها بر اساس اطلاعات ساختگی و غلط دشمنانش مطرح شده است. با این حال ایران از زمان روی کار آمدن حسن روحانی رئیس جمهور این کشور پذیرفته است تا با آژانس برای رفع این اتهامات همکاری کند.

ایران سال گذشته در تلاشی برای همکاری با آژانس پذیرفت تا پنج گام را برای شفاف سازی در این زمینه بردارد که دو گام آن مربوط به تحقیقات در مورد بمب هسته‌ای بوده است.

این منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود مدعی شدند به نظر می‌آید ایران همکاری‌های کمی با آژانس در این زمینه داشته است.

آنها یاد آور شدند ایران هنوز برای همکاری با این تحقیقات زمان دارد، چون پیش از این نیز برای ارائه اطلاعات مورد درخواست آژانس در ماه مه تا آخرین دقیقه صبرکرده بود.

اما حرکت آرام در این همکاری ممکن است بر کشورهای غربی در مورد ادامه پاسخگویی ایران به درخواست آژانس برای دسترسی به تاسیسات و افرادی که برای تحقیقاتش به آنها نیاز دارد تاثیر بگذارد. تاکنون هیچ اظهار نظری از سوی آژانس و ایران درمورد این گزارش ارائه نشده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند ایران باید برای به موفقیت رسیدن مذاکرات هسته‌ای‌اش با 1+5 به نگرانی‌های آژانس پاسخ دهد.

این مذاکرات که روز جمعه پس از این که طرفهای مذاکره کننده نتوانستند در 20 ژوئیه به توافق برسند برای چهار ماه دیگر تمدید شد با هدف حل اختلافات بر سر برنامه‌ی هسته‌ای ایران و پایان دادن به تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشورانجام می‌شود.

کد خبر 266742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha