سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

عبدالله آلبوغبیش: یافتن امکان ارتباطی در داخل غزه، این روزها ازهمیشه سخت‌تر است.

غزه

2 روز تلاش براي برقراري تماس تلفني با غزه، سرانجام به نتيجه رسيد و توانستيم با خانم اسراء‌‌المدلل سخنگوي پيشين حماس كه اكنون مدير روابط خارجي وزارت خارجه در دولت آشتي ملي فلسطين است، تلفني گفت‌و‌گو كنيم. روايت مستقيم او را از وضعيت مردم در منطقه جنگ زده غزه مي‌خوانيد.

  • اوضاع مردم در غزه الان چطور است؟

اوضاع نوار غزه را مي‌توان با اين وصف خلاصه كرد: جنايت جنگي. لحظه‌اي نيست كه خانه‌اي يا بيمارستاني بمباران نشود. خانواده‌هاي ساكن نوار غزه، پرجمعيت‌اند و در هر خانه و منزلي دست‌كم 11تا 18نفر زندگي مي‌كنند و طبعا هدف گرفتن اين منازل به‌معناي افزايش سريع قربانيان و شهداست. پس از قتل عام شجاعيه، كشتار ديگري در كوي الزيتون روي داد كه در آن 11نفر به‌صورت يكجا شهيد شدند. 2روز پيش هم بيمارستان دولتي الاقصي در دير البلح با 15خمپاره هدف گرفته شد. علاوه بر مركز درماني الشفاء در شهر غزه، بيمارستان‌هاي 2شهر خان‌يونس و رفح هم اغلب پيكرهاي تمام اعضاي خانواده‌ها را تحويل مي‌گيرند.

در اين بين، كمبود شديدي در مواد دارويي و حتي كمك‌هاي اوليه داريم. رژيم صهيونيستي اغلب مناطق نوار غزه را با گازهاي سمي هم هدف گرفته و مي‌توان گفت تمام مناطق اين باريكه از شمال تا جنوب هدف گلوله باران‌ها و موشك‌باران نيروهاي اشغالگر است. ما نه از سازمان ملل و نه از كميته جهاني صليب سرخ و يونيسف كمكي دريافت نكرده‌ايم. شمار زيادي از خانواده‌ها آواره شده و به مدارس تحت پوشش امداد سازمان ملل (آنروا) پناه برده‌اند. در سايه بسته بودن گذرگاه مرزي رفح و گذرگاه كرم ابوسالم و نرسيدن كمك‌هاي دارويي مي‌توان از احتمال بروز قحطي در روزهاي آينده سخن گفت.

  • در روزهاي گذشته سازمان ملل درباره بحران آب در نوار غزه هشدار داد. شرايط آب و برق الان در غزه چگونه است؟

مي‌توان گفت در 80درصد از نوار غزه برق قطع است به‌ويژه در مناطق شمالي از قبيل بيت حانون، بيت‌لاهيا، عطاطره، شرق خان‌يونس، شرق رفح و شرق شهر غزه. در اين مناطق جريان برق به‌طور كامل قطع است. همچنين با مشكل قطع اينترنت مواجه هستيم و در 3روز گذشته اينترنت در اغلب مناطق قطع شده است. خودم شخصا با وجود آنكه در يكي از امن‌ترين مناطق رفح هستم اما اينترنت در همين محدوده هم قطع شده است. درباره آب هم بايد بگويم كه بسياري از خانواده‌ها در اغلب مناطق ناچار شده‌اند به مراكز آنروا وابسته به سازمان‌ملل براي تأمين آب آشاميدني روي آورند. همچنين به‌علت گازهاي سمي، آب شهرها آلوده شده و بيش از يك‌سوم نوار غزه با كمبود شديد آب روبه‌روست.

  • آيا تانك‌ها وارد مناطق نوار غزه شده‌اند؟

برخلاف ادعاهاي رسانه‌اي رژيم صهيونيستي، نيروهاي زميني همچنان در مرزهاي نوار غزه مستقرند و با وجود آنكه اعلام كردند كه حدود 2كيلومتر در داخل نوار غزه نفوذ كرده‌اند، اما با اطمينان مي‌گويم كه اين نيروها تاكنون تنها توانسته‌اند چند ده متر وارد شوند و هنوز تانك يا زره‌پوشي را مشاهده نكرده‌ايم. بمباران‌هاي زميني تنها از طريق توپخانه‌ها و تانك‌هاي مستقر در مرز صورت مي‌گيرد. اين نيروها سعي داشتند ساختمان‌ها را با خاك يكسان سازند و وارد مناطق مسكوني شوند اما تاكنون چنين امري محقق نشده است. به‌نظر مي‌رسد مقاومت با پيش‌بيني اين موضوع، اقدامات پيشگيرانه را اتخاذ كرده است. البته نيروهاي اشغالگر خيابان صلاح‌الدين را كه محور ارتباطي تمام مناطق نوار غزه است، هدف گرفته‌اند تا امكان حركت به صفر برسد.

  • گفته مي‌شود يكي از اهداف جنگ جاري اعمال فشار بر مردم براي اعتراض به حماس است. نظر مردم درباره جنگ چگونه است؟

حماس در حال حاضر دولتي ندارد و دولت وفاق ملي عملا كار خود را آغاز نكرده است. درباره گروه‌هاي مبارز ازجمله حماس هم بايد گفت كه حمايت مردم از جنبش به‌ويژه در سايه عمليات‌هاي موفق آن در رويارويي با نيروهاي اشغالگر دوچندان شده است. خاصه اينكه ساكنان نوار غزه نوعي خشم و ناخرسندي هم نسبت به اقدامات حكومت خودگردان دارند و طبعا اين امر حمايت آنان از حماس را افزايش مي‌دهد.

آخرين اخبار از غزه

امروز، شانزدهمين روز حمله به غزه است. آمار شهداي اين 16روز از مرز 600 نفر گذشته و شمار زخمي‌ها به 4هزار نفر نزديك مي‌شود. اما نشانه‌اي از وقفه در حملات نيست. تازه‌ترين آمار تلفات نظاميان رژيم صهيونيستي هم با اضافه شدن 7سرباز ديگر كه ديروز كشته شدند، اكنون به عدد 30نزديك مي‌شود.

رژيم صهيونيستي  تأييد كرد كه يك سربازش به‌دست نيروهاي حماس افتاده‌است. اين خبري بود كه 3روز پيش حماس اعلام كرد اما تل‌آويو آن را رد مي‌كرد.حملات ديروز هم به خانه‌هاي مسكوني، بيمارستان‌ها، مراكز امداد و اسكان موقت و حتي دفاتر رسانه‌ها ازجمله دفتر تلويزيون الجزيره، ادامه يافت.در روزهاي گذشته تصاوير خبرنگار شبكه الجزيره كه هنگام گزارش درباره نسل‌كشي فلسطيني‌ها در غزه جلوي دوربين به گريه افتاد هم خبرساز و در شبكه‌هاي اجتماعي داغ شده است. رايزني درباره طرح آتش‌بس در قاهره و دوحه با حضور جان كري و بان‌كي مون ادامه دارد. روز گذشته همچنين عفو  بين الملل از دولت آمريكا خواست ارائه تسليحات به رژيم صهيونيستي را متوقف كند.

کد خبر 266673

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha