همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اعلام شرایط ایجاد اتحادیه‌های دانشجویی، گفت: مخالف تشکل‌های دانشجویی دولت‌ساخته هستیم.

به گزارش پايگاه رسمي وزارت علوم، دکتر سید ضیاء هاشمی در نشستي خبری با اشاره به اینکه اعتماد به اعضای هیئت علمی و دانشجویان و جلب مشارکت آنان از عوامل ایجاد آرامش در دانشگاه‌ها است، اظهار داشت: دانشگاهیان به عنوان مروج قانونمندی در جامعه، فعالیت‌های خود را در چارچوب قانون انجام می‌دهند و پیشرفت‌های علمی تحقیقاتی را در یک فضای آرام و همدلانه دنبال می‌کنند.

وي افزود: سیاست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ایجاد فضای آرام و نشاط علمی و فرهنگی در دانشگاه‌هاست و سال گذشته از آرام‌ترین سال‌های دانشگاه‌ها بود زیرا اساتید و دانشجویان با اتکاي به عقلانیت، فعالیت‌های گسترده خود را توأم با آرامش انجام دادند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزود: در راستای جلب مشارکت دانشگاهیان نشست‌های مختلفی با گروه‌های دانشجویی و اخذ نظرات آنها برگزار شد و همچنین در نشست‌های سراسری و منطقه‌ای، سیاست‌های جدید وزارت علوم با معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها در میان گذاشته شد.

وي با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبري براي برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها، گفت: متاسفانه برگزاري كرسي‌هاي آزاد انديشي تا کنون به نحو مطلوب اجرایی نشده و آئين‌نامه فعلی برگزاری این کرسی‌ها موانعی را برای اجرای مناسب آن ایجاد کرده است؛ لذا تصمیم گرفته شد این آئین‌نامه با همکاری شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها اصلاح و بازنگری شود.

محدوديت‌هاي برگزاري كرسي‌هاي آزاد انديشي در دولت دهم

هاشمی محدویت در انتخاب سخنرانان و ابلاغ یک فهرست از سوی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گذشته را از مشکلات برگزاري کرسی‌های آزاد اندیشی دانست و تاکید کرد: دانشجویان در انتخاب موضوع و سخنران آزاد هستند و هر فردی که توسط هیئت نظارت بر این کرسی‌ها تأیید شود، می‌تواند در كرسي آزاد انديشي حضور پیدا کند.

برنامه وزارت علوم براي شركت حداقل يك بار هر دانشجو در «راهيان نور»

وی حمایت از برگزاری اردوهای راهیان نور در راستای تقویت هویت دینی و انقلابی را از دیگر اقدامات معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم برشمرد و با اشاره به رشد این اردوها در مقایسه با سال‌های گذشته، گفت: برنامه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري این است که هر دانشجو در دوران تحصیل خود این فرصت را پیدا کند که حداقل یک بار در اردوهای راهیان نور شرکت کند.

هاشمی از همکاری با بنیاد امام رضا (ع) و برگزاری برنامه‌های ترویجی با موضوع سیره رضوی به عنوان دیگر اقداماتی نام برد که در راستای تقویت فرهنگ دینی در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

وی توسعه نشریات دانشجویی و تشکل‌های اسلامی دانشجویی را از دیگر برنامه‌هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام کرد و از افزایش تعداد مجوزهای صادر شده و همچنین نشریات و تشکل‌های فعال در یک سال گذشته خبر داد.

هاشمي: به دنبال كاهش حاشيه‌ها هستيم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام اینکه این وزارت از تشکل‌های اسلامی موجود حمایت مادی و معنوی می‌کند، گفت: تعداد تشکل‌های اسلامی دانشجویی با تعداد دانشجویان کشور در توازن نیست؛ لذا ما از ایجاد تشکل‌های اسلامی دانشجویی جدید بر اساس قوانین حمایت می‌کنیم و این اقدام را در راستای افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های قانونمد و کاهش حاشیه‌ها می‌دانیم.

شرايط ايجاد اتحاديه‌هاي دانشجويي

وی با تاکید بر اینکه مخالف تشکل‌های دانشجویی دولت‌ساخته هستیم، گفت: ایجاد اتحادیه‌های دانشجویی باید از سطح تک تک دانشگاه‌ها شروع و به سطح ملی برسد و در این مسیر هر تشکلی که بتواند 20 دفتر فعال در دانشگاه‌ها داشته باشد، می‌تواند یک اتحادیه دانشجویی ایجاد کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در بخش ديگري از سخنان خود با محکوم کردن اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در نواره غزه، آن را نقطه تاریکی در تاریخ دنیای مدرن دانست و گفت: از دانشگاهیان جهان توقع داریم در مقابل این ظلم و جنایت بی‌تفاوت نباشند.

کد خبر 266526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha