دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گزارش جدید سازمان ملل می‌گوید همه‌گیری ایدز ممکن است در حال فروکش کردن باشد.

به نوشته هلث دی نیوز در این گزارش آمده است که شمار عفونت‌های جدید HIV در سراسر جهان در حد بی‌سابقه‌ای پایین آمده، شمار مرگ‌های ناشی از ایدز ۳۵ درصد کاهش یافته و شمار بیشتری از افراد دارای HIV به داروهای حیات‌بخش مورد نیازشان دسترسی پیدا کرده‌اند.

مقامات بهداشتی بین‌المللی حتی تاریخی غیرقطعی برای نابودی برنامه‌ریزی‌شده HIV، ویروسی که ایدز را ایجاد می‌کند، تعیین کرده‌اند.

میشل سیدبه، مدیرعامل سازمان ایدز ملل متحد (UNAIDS) در این باره گفت: «اگر ما تلاش‌ها برای مبارزه با این ویروس را تا سال ۲۰۲۰ شتاب بخشیم تا پایان سال ۲۰۳۰ اثری از همه‌گیری ایدز به جای نخواهد ماند. در غیر این صورت، ما در معرض خطر افزوده شدن زمان این همه‌گیری در حد یک دهه دیگر و شاید بیشتر هستیم.»

بر اساس گزارش UNAIDS که روز چهارشنبه ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر)‌ منتشر شد. تا پایان سال ۲۰۱۳ شمار تخمینی ۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان با HIV زندگی می‌کرده‌اند.

اما در سال‌های اخیر نشانه‌های امیدبخشی در روند شیوع ایدز مشاهده می‌شود. موارد جدید عفونت با HIV در سه سال گذشته ۱۳ درصد کاهش یافته است و سال گذشته ۲.۱ میلیون مورد عفونت جدیدHIV گزارش شد که کمترین میزان گزارش سالانه موارد جدید عفونت از ابتدای این قرن بوده است.

عفونت‌های جدید HIV در میان کودکان نیز نسبت به سال ۲۰۰۱ پنجاه و هشت درصد کاهش یافته است، و برای نخستین بار در ۲۱ کشور آفریقایی با بیشترین میزان عفونت، به زیر ۲۰۰ هزار مورد رسیده است.

مرگ و میرهای ناشی از ایدز نیز در سراسر جهان رو به کاهش است و امار نشان‌دهنده ۳۵ درصد کاهش مرگ و میر ناشی از ایدز نسبت به سال ۲۰۰۵ است که بیشترین میزان مرگ و میر در آن رخ داد.

اما در مقیاس منطقه‌ای شمار موارد مرگ و میر ناشی از ایدز در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تا ۶۶ درصد افزایش یافته است. تنها منطقه دیگری که شمار موارد ایدز در آن افزایش یافته است. اروپایی شرقی و آسیای مرکزی است که که در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ تلفات ایدز در آن ۵ درصد افزوده شده است. سل همچنان علت اصلی مرگ در افراد دارای HIV است.

همچنین شمار فزاینده‌ای از افراد دارای HIV داروهای نجات‌بخش ضدرتروویروسی را دریافت می‌کنند. در سال ۲۰۱۳ دو میلیون و سیصدهزار بیمار بیشتر به این داروها دسترسی پیدا کردند و شمار کلی بیماران دریافت‌کننده دارو تا انتهای سال ۲۰۱۳ به حدود ۱۳ میلیون نفر رسید. و به گفته UNAIDS این شمار ممکن است اکنون به ۱۴ میلیون نفر رسیده باشد.

بر اساس این گزارش در افریقای زیرصحرا حدود ۹۰ درصد افرادی که می‌دانند HIV دارند، درمان دریافت می‌کنند.

مقامات سازمان ملل می‌گویند پایان یافتن همه‌گیری HIV تا سال ۲۰۳۰ از ۱۸ میلیون عفونت جدید و ۱۱.۲ میلیون مرگ مربوط به ایدز در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۳۰ جلوگیری خواهد کرد.

کد خبر 266452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha