همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ایده‌ وزارت علوم تحت عنوان تبدیل دانشگاه‌ به دانشگاه‌های «صنعتی یار» نام برد و گفت: این ایده به آن معناست که در یک استان،‌ دانشگاه‌های استانی را به صنایع استانی گره زنیم تا مشکل صنایع استان در این دانشگاه‌ها رفع شود.

این طرح در حال حاضر در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی است و به زودی آیین‌نامه آن نهایی می‌شود.

به گزارش مهر، دكتر رضا فرجي‌دانا در کارگروه ارتباط صنعت و دانشگاه، درباره سازوکار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري راجع به ارتباط صنعت و دانشگاه، افزود: موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه از مواردی است که امروزه بسیار حائز اهمیت است اما هنوز راه‌حل جدی و منطقی برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی با تأکید بر اینکه ما برای ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه در دوره اول، ارتباط ساختارسازی متنوعی را انجام دادیم، ادامه داد: مراکز علمی برای آنکه بتوانند ایده‌های دانشجویان را به ثروت تبدیل کنند شرکت‌های تازه تاسیسی را تشکیل دادند.

فعالیت 134 مرکز رشد در دانشگاه‌ها و بخش صنعتی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: امروزه 134 مرکز رشد در دانشگاه‌ها و بخش‌های صنعتی وجود دارد و 33 پارک‌ علم و فناوری در مراکز استان شکل گرفته تا شرکت‌هایی که به بلوغ فکری می‌رسند را در خود جای دهند که همه این‌ها در سمت عرضه شکل گرفته است.

فرجی‌دانا تاکید کرد: امروزه فارغ‌التحصیلان در یک سمت قرار داده‌ایم و شرکت دارای محصول را در سمت دیگر که این اقدام باعث شده اغلب این شرکت‌ها در عرصه اقتصادی ناکام بمانند زیرا تقاضا با آنها همراه نبوده است.

ایجاد زمینه برای ارتباط پارک‌های علم و فناوری و صنعت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل نبود تقاضا برای محصولات‌شان رنج می‌برند، تصریح کرد: این اقدام باعث شده تا این شرکت‌ها از صحنه اقتصادی حذف شوند بر این اساس ما همواره به دنبال آن بودیم تا با یافتن راه‌حل منطقی، پارک‌های علمی و فناوری را با صنعت مرتبط سازیم زیرا تقاضا و عرضه در کنار یکدیگر می‌تواند ارتباط درست و پایداری را ایجاد کنند.

بررسی طرح تبدیل دانشگاه به دانشگاه‌های «صنعتی یار» در وزارت صنعت

وی درباره ایده دیگر وزارت علوم در جهت ارتباط صنعت و دانشگاه، تصریح کرد: از ایده‌های وزارت علوم تبدیل دانشگاه‌، به دانشگاه‌های صنعتی یار است بدان معنا که در یک استان،‌ دانشگاه‌های استانی را به صنایع استانی گره زنیم تا مشکل صنایع استان در این دانشگاه‌ها رفع شود.

فرجی‌دانا افزود: طرح یاد شده اکنون در وزارت صنعت در حال بررسی است و امید است به زودی آیین‌نامه آن نهایی تا در نهایت عملیاتی شود.

احیای قطب‌های علمی صنعتی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری قطب‌های علمی در کشور، گفت: این مهم در ابتدای تشکیل با استقبال مواجه شد اما بعد از آن امکانات کافی به آن داده نشد و نتوانست جایگاه خود را درارتباط با صنعت داشته باشد که در صدد هستیم بار دیگر آن را فعال کنیم.

ارایه نسخه نهایی طرح فرصت مطالعاتی در صنعت در جلسه دولت

وی تاکید کرد: طرح فرصت مطالعاتی در صنعت از مواردی است که اکنون با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال انجام است به گونه‌ای که امروز نسخه نهایی در جلسه دولت ارایه شد و امید است بعد از بازخوانی به امضا برسد.

تاکید بر بیمه و معافیت مالیاتی پژوهشی

فرجی‌دانا درباره بیمه پژوهش‌ها، تصریح کرد: در این چند سال گذشته تامین اجتماعی اعتبار زیادی در دست نداشت و کمتر به سراغ طرح‌های پژوهشی رفت اما حال امیدواریم تا به راه‌حل منطقی دست یابیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر ضرورت معافیت‌های مالیاتی پژوهش‌ها، افزود: این امر می‌تواند به توسعه پژوهش‌ها بینجامد.

کد خبر 266409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha