همشهری آنلاین: سینماهای اروپا و آمریکای لاتین در تلاش هستند تا کاهش فروش سینماهای خود در ایام جام جهانی فوتبال را با اکران فیلم‌های پرفروش تابستانی به حالت عادی برگردانند.

فیلم خارجی

به گزارش ایسنا، در حالی که یک هفته از پایان جام جهانی فوتبال در برزیل می‌گذرد‌، توزیع‌کنندگان بین‌المللی فیلم سعی دارند ضرر و زیان وارده به گیشه بین‌المللی ناشی از برگزاری این رویداد پرمخاطب جهانی را جبران کنند.

استودیوهای بزرگ فیلمسازی که کاهش استقبال از سینماها را در ایام برگزاری جام جهانی پیش‌بینی کرده بودند‌، اکران فیلم‌های پرامید خود را به تعویق انداختند.

برای مثال فیلم «ترانسفورها: عصر انقراض» در کشورهای عاشق فوتبال چون انگلیس،‌ آرژانتین‌، مکزیک‌ و کلمبیا‌ پس از پایان جام جهانی اکران شدند که موجب احیای مجدد گیشه سینماها کشورهای جهان شد.

فیلم «طلوع سیاره میمون‌ها» نیز به سبب تداخل با اکران فیلم «ترانسفورمرها» یک هفته با تاخیر اکران شد و از این هفته در سینماهای جهان به نمایش گذاشته می‌شود.

ارزیابی دقیق میزان خسارت وارده به گیشه بین‌المللی سینماها در زمان برگزاری جام جهانی فوتبال دشوار است، اما تابستان امسال را می‌توان تاکنون از حیث فروش ضعیف توصیف کرد و از سوی دیگر سینماهای آمریکای شمالی نیز تابستان موفقی را سپری نمی‌کنند و با کاهش فروش روبه رو هستند.

از دیگر عوامل کاهش فروش سینماها در تابستان امسال می‌توان به عوامل داخلی چون آب و هوا نیز اشاره کرد‌، به گونه‌ای که توزیع‌کنندگان در اروپای شمالی در هراس‌اند که مردم با هوای گرم و آفتابی آخر هفته، سفر را به سینما ترجیح دهند؛ با این وجود نگاهی به میزان فروش آخر هفته سینمای جهان حاکی از آن است که فروش سینماها در بسیاری از کشورها پس از جام جهانی به حالت عادی بازنگشته است و با کاهش 50 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه است.

نکته جالب این که رابطه مستقیمی میان عملکرد یک تیم در جام جهانی و فروش سینماهای آن کشور وجود ندارد؛ برای مثال تیم ملی انگلیس در مرحله گروهی از جام جهانی کنار رفت، اما فروش سینماهای این کشور نسبت به تورنمنت قبلی جام جهانی نیز کاهش داشت.

فاحش‌ترین کاهش در فروش سینماهای انگلیس در هفته اول آغاز جام جهانی بود که میزان فروش سینماهای این کشور به 13 میلیون دلار رسید، در حالی که آمار مشابه در سال گذشته میلادی 27 میلیون دلار بود.

میزان فروش سینماهای انگلیس در هفته پایانی جام جهانی با اکران «ترانسفورمرها؛ عصر انقراض» به حالت عادی بازگشت و به بیش از 40 میلیون دلار ارتقا یافت.

فیلم «شیطان صفت» با بازی «آنجلینا جولی» در بسیاری از کشورهای جهان چون اسپانیا و ایتالیا در طول هفته اول برگزاری فروش خوبی را رقم زد، اما در جریان روزهای بعدی جای جهانی فروش سینما این دو کشور افت قابل ملاحظه‌ای داشت.

سینماهای آلمان،‌ فاتح جام جهانی پس از 24 سال‌، در طول برگزاری جام جهانی کاهش شدیدی در فروش تجربه کرد اما با پایان جشن قهرمانی و اکران «ترانسفومرها»، سینماهای آلمان امیدوار به بازگشت به روند عادی هستند.

سینماهای آرژانتین در طول برگزاری جام جهانی بیشترین افت را در منطقه آمریکای لاتین تجربه کردند که در مقایسه با میزان فروش در مدت مشابه سال گذشته با 50 درصد کاهش همراه بود.

فروش سینماهای برزیل میزبان جام جهانی به طرز جالبی در جریان برگزاری رقابت‌ها خیلی تحت تاثیر قرار نگرفت و اکران فیلم «بخت پریشان» در هفته آغازین جام جهانی به سینماهای این کشور آمریکایی جنوبی کمک کرد فروش خود را به 11.8 میلیون دلار برساند، در حالی که فروش سینماهای برزیل در مدت مشابه سال قبل میلادی 8 میلیون دلار بود.

کد خبر 266340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha