همشهری مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه با محمدجواد ظریف دیدار می‌کند. دیدار ظریف و آمانو در چارچوب مذاکرات میان ایران و آژانس برای پاسخ به ابهامات و سوالات باقی مانده است.

۵+۱

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، هم‌چنین قرار است در این دیدار درباره اجرای توافق ژنو در گام اول در مدت شش ماه گذشته و چگونگی تمدید آن در بخش‌های هسته‌ای گفت‌وگو شود.

بنا بر این گزارش مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+5 از روز چهارشنبه هفته جاری و در حالی که به ۲۹ تیر - پایان اجرای شش ماهه گام اول توافق ژنو - نزدیک می‌شدیم به خاطر باقی ماندن اختلاف نظرهای اساسی و مهم بر سر چند موضوع با تغییر دستور کار مواجه شد.

شایان ذکر است مذاکرات درباره توافق جامع یا برنامه اقدام مشترک جامع بر اساس توافق ژنو تا یکسال از۳ آذر ۱۳۹۲ تا ۳ آذر ۱۳۹۳ امکان‌پذیر است و می‌تواند ادامه یابد. هر چند طرف‌های مذاکره کننده سعی داشتند در مدت شش‌ماه نخست مذاکرات را به سرانجام برسانند اما به نتیجه نرسیدن آن‌ها موجب شد تا مذاکرات عملا برای شش ماه دیگر ادامه یابد.

آخرین مهلت مذاکرات ۳ آذرماه ۱۳۹۳ است که دو طرف فرصت دارند مذاکرات را به انجام برسانند اما اگر بتوانند به تفاهم برسند، توافق می‌تواند زودتر از این موعد حاصل شود.

در این میان اما ایران و ۱+5 باید بر سر تمدید گام اول توافق ژنو تفاهم کنند. چراکه اقدامات در آن چارچوب برای مدت شش‌ماه در نظر گرفته شده است و نیاز است تا اقدامات هسته‌ای ایران و کاهش تحریم ۱+5 حداکثر برای شش ماه دیگر تمدید شود. در غیر این صورت هر یک از طرف‌ها می‌توانند به اقدامات گذشته خود قبل از اجرای توافق ژنو باز گردند.

کد خبر 266179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha