چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

محمد مجد: وقتی به یک شب‌نشینی در بزرگ‌ترین شب سال دعوت هستید، نیاز است که آماده و مهیا به این محفل بروید. از آمادگی روحی که بگذریم، این شب‌نشینی نیازمند وسایل و امکاناتی است که گاهی با فراموش کردن حتی یکی از آنها، شما با دشواری مواجه خواهید شد.

 البته برخي از امكانات مورد نياز شما در داخل مساجد وجود دارد ولي يادتان باشد كه شب قدر، اكثر مساجد جاي سوزن انداختن ندارند و امكانات هم به سرعت چشم برهم‌زدن تمام مي‌شوند. ما به شما كمك مي‌كنيم تا شب خوبي را براي رسيدن به سالي خوب داشته باشيد؛ شبي كه سرنوشت شما، در آن تعيين مي‌شود و مي‌توانيد از ميزبان اين ماه، چيزهاي بسياري بگيريد.

كتاب‌ نوراني همراه شما

به همراه داشتن قرآن و مفاتيح از ضروريات شب‌هاي بزرگ قدر است. البته چند نكته در اين بين قابل ذكر است. سعي كنيد مفاتيحي برداريد كه به اعمال شب‌هاي قدر اشاره كرده باشد و توجه كنيد كه دعا‌هاي مخصوص اين شب مثل جوشن‌ كبير را حتما داشته باشد. قرآني را هم كه همراه خود برمي‌داريد، سعي كنيد سبك و براي گذاشتن روي سر مناسب باشد. تسبيحي هم براي فرستادن ذكر‌هاي توصيه شده در اين شب همراه خود برداريد تا هم ذكرها را بگوييد و هم اگر اموات به يادتان آمدند، آنها را ولو با ذكر صلواتي ياد كنيد. گاهي به ياد آوردن يكي از اموات، به مفهوم نيازي است كه فرد فوت شده به خيرات و دعاهاي ما دارد.

بردن سجاده و زيرانداز

خواندن نماز‌هاي قضا يكي از مراسم‌ شب‌هاي قدر است كه در بعضي از مساجد برگزار مي‌شود و مردم به جماعت نماز مي‌خوانند. پس برداشتن سجاده و چادر نماز براي خانم‌ها لازم است. امكان دارد در محوطه‌هاي بيرون امامزاده‌ها و مساجد و حسينيه‌ها، سجاده براي نمازخواندن كم باشد؛ يا حتي جمعيت آن‌قدر زياد باشد كه نياز باشد در بيرون فرش‌هاي انداخته شده بنشينيد كه در اين صورت، سجاده و زيرانداز نعمت بزرگي خواهد بود. مساجد، امامزاده‌ها و بعضي از هيأت‌ها به قدري در شب‌هاي احيا شلوغ مي‌شوند كه فضاي بيروني را هم براي نشستن مردم اختصاص مي‌دهند، براي همين زيرانداز يادتان نرود.

آب و كمي هم خوراكي

مراسم شب‌هاي قدر طولاني است. گرچه مساجد و هيأت‌ها امكانات رفاهي براي شركت‌كنندگان را مهيا مي‌كنند اما برداشتن بطري آب خالي از ضرر نيست؛ چرا كه باتوجه به طولاني بودن مراسم و دعا‌ها و سوره‌هايي كه بهتر است خوانده شوند، شما حتما احساس تشنگي خواهيد كرد. در اين صورت، همراه داشتن بطري آب، كمك زيادي به شما خواهد كرد؛ چرا كه ديگر نيازي نيست وسط آن جمعيت، بلند شويد و دنبال آب خوردن بگرديد و احتمالا جايتان گرفته شود. برداشتن مقداري تغذيه به‌خصوص تغذيه‌هايي كه راحت خورده مي‌شوند نيز توصيه مي‌شود؛ چرا كه ممكن است مراسم طولاني شود و ضعف شما را بگيرد.

كودكان را فراموش نكنيد

بسيار تأكيد شده است كه كودكان را هم در اين شب‌ها با خود همراه كنيد تا هم از ثواب آن بهره‌مند شوند و هم در كنار خانواده با آداب اين شب‌ها خو بگيرند. از آنجا كه كودكان بين مراسم خوابشان مي‌گيرد، برداشتن ملحفه يا بالش كوچكي كه زير سرشان بگذاريد، توصيه مي‌شود؛ البته خوراكي و اسباب‌بازي كوچكي براي سرگرم شدنشان هم حتما همراه داشته باشيد. دستمال كاغذي هم در اين شب حسابي به كارتان مي‌آيد. بالاخره استغفار و گريه در اين شب‌هاي ويژه آمرزش خداوندي بسيار ثواب دارد؛ از اين‌رو براي اينكه دچار مشكل نشويد، حتما به مقدار كافي با خود دستمال برداريد.

نذري‌هاي كارساز شب قدر

اگر نذري از جنس خوراكي و خوردني به گردن داريد، بهترين جا براي اداي آن، مراسم‌ شب‌هاي قدر و بين احياداران و ميهمانان اين شب‌هاست. نذري شما از يك جعبه خرما گرفته تا انواع غذا و چلوخورش مي‌تواند بهترين سحري براي شركت‌كنندگان در مراسم‌ شب‌هاي قدر باشد. شما مي‌توانيد قبل از آغاز مراسم، بين آن و از همه بهتر در انتهاي مراسم، نذر خود را بين مردم حاضر پخش كنيد. گاهي مراسم شب‌هاي قدر كمي طول مي‌كشد و كساني كه راهشان دور است، به‌موقع براي خوردن سحري به منزل خود نمي‌رسند. دادن سحري به اين افراد، حسابي ثواب دارد.

خادم افتخاري مسجد شويد

در شب‌هاي قدر مساجد و هيأت‌ها پذيراي ميهمانان بسياري هستند؛ از اين‌رو براي اينكه بتوانند به بهترين نحو از ميهمانان خدا پذيرايي كنند نيازمند كمك‌هاي شما هستند. يكي از بهترين كارهاي خيري كه شما مي‌توانيد در اين شب‌ها انجام دهيد، خدمت به ميهمانان مساجد و هيأت‌هاست. مساجد محل بهترين گزينه براي ياري رساندن هستند. شايد مسجد كم و كاستي‌هايي داشته باشد كه نيازمند تخصص شما باشد البته كمك‌ها هم ضرورت ندارد كه حتما تخصصي باشد، شما با جفت كردن كفش‌ها، چاي دادن و مرتب كردن مساجد بعد از مراسم هم مي‌توانيد بسيار مفيد باشيد.

دست‌هايي رو به آسمان

كارها و دعاهايي كه براي شب قدر بايد انجام دهيد 2مدل دارد؛ يكي آنهايي كه در هر 3شب مشترك است و يكي هم كارها و دعاهايي كه براي هر يك از شب‌ها تأكيد شده. اينجا به شكل فشرده به اين اعمال اشاره شده است.

مشترك‌ها
1- غسل.
2- دو ركعت نماز كه در هر ركعت بعد از حمد، 7مرتبه توحيد بخواند و بعد از فراغ 70مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَيهِ و در روايتي است كه از جاي خود برنخيزد تا حق تعالي او و پدر و مادرش را بيامرزد.
3- قرآن مجيد را بگشايد و بگذارد در مقابل خود و بگويد: «اَللّهُمَّ اِنّي اَسئَلُِك بِكتابِك المُنزَلِ وَ ما فيهِ اسمُك الاَكبَرُ و اَسماؤُك الحُسني وَ ما يخافُ وَ يرجي اَن تَجعَلَني مِن عُتَقائِك مِنَ النّار.» و بعد هر حاجت كه دارد بخواهد.
4- سر گرفتن قرآن با آداب مخصوص آن
5- زيارت امام حسين(ع)
6- احيا داشتن اين شب‌ها
7- 100 ركعت نماز بخواند و افضل آن است كه در هر ركعت بعد از حمد 10مرتبه توحيد بخواند.
8- اين دعا خوانده شود: ‌اللهمَّ اِنّي اَمسَيتُ لَك عَبدًا داخِرًا لا اَملِك لِنَفسي وَ اَعتَرِفُ...

اختصاصي‌ها
شب نوزدهم:
1- 100 مرتبه «اَستَغفُرِاللهَ رَبي وَ اَتوبُ اِلَيه»
2- 100 مرتبه «اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَميرَالمومنينَ»
3- دعاي «يا ذَالَّذي كانَ...» خوانده شود.
4- دعاي «اَللّهَمَّ اجعَل فيما تَقضي وَ...» خوانده شود.

شب بيست و يكم:
فضيلتش زيادتر از شب نوزدهم است و در روايات تأكيد شده در غسل و احيا و جد و جهد در عبادت در اين شب و شب بيست‌وسوم.

شب بيست و سوم:
1- خواندن سوره‌هاي مبارك عنكبوت، روم و دخان
2- هزار مرتبه خواندن سوره قدر
3- خواندن دعاهاي جوشن‌كبير، مكارم‌الاخلاق و افتتاح
۴- خواندن دعاي فرج.

 

کد خبر 266067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha