همشهری آنلاین: معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت بر استفاده از مواد غذایی اولیه سالم و دارای پروانه ساخت در نذورات شبهای قدر تاکید کرد.

ضرورت استفاده از مواد اولیه غذایی سالم در نذورات شبهای قدر

به گزارش ایسنا، مهندس سید رضا غلامی، ضمن بیان این مطلب افزود: گوشت و مرغ مصرفی در نذورات باید از مراکز مجاز سازمان دامپزشکی و دارای پروانه کسب نیز تهیه شود.

وی در ادامه گفت: همچنین بهتر است حبوبات مورد استفاده در غذا نیز، دارای بسته بندی همراه با پروانه ساخت از وزارت بهداشت و دارای تاریخ تولید و مصرف باشند.

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در ادامه بر ضرورت انگل زدایی و گندزدایی سبزی‌ها تاکید کرد و گفت: در انگل زدایی باید به ازای هر لیتر آب یک تا 3 قطره از مایع شوینده استفاده شود.

وی در ادامه گفت: همچنین برای گندزدایی سبزی و میوه نیز باید از مواد گندزدای دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت و از مراکز مجاز مثل داروخانه تهیه شود.

مواد غذایی پخته شده را بیش از دو ساعت در هوای آزاد نگهداری نکنید

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت بر عدم نگهداری مواد غذایی پخته شده بیش از دو ساعت در هوای آزاد تاکید کرد و گفت: مراحل پخت نذورات باید طوری صورت گیرد که حداقل 30 دقیقه تا یک ساعت بعد بتوان آن را سرو کرد.

مهندس غلامی، محدوه دمایی 4 تا 60 درجه سانتیگراد را منطقه خطر برای مواد غذایی عنوان کرد و افزود: مواد غذایی پخته شده باید در دمای زیر 4 درجه و یا بالای 60 درجه سانتیگراد تا زمان سرو آن که حداکثر به مدت 45 دقیقه می‌باشد، نیز نگهداری شوند.

وی در ادامه گفت: چنانچه ماده غذایی زودتر از زمان در نظر گرفته شده آماده شد، باید بر روی شمعک روشن گاز قرار داده شود.

ضرورت توزیع مواد غذایی گرم در ظروف گیاهی و یا ظروف آلومینیومی

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت همچنین بر استفاده از آب لوله کشی و تصفیه شده برای پخت غذا و یا آشامیدن تاکید کرد و گفت: چنانچه منطقه ای به آب لوله کشی دسترسی نداشت باید از آبی استفاده شود که از سالم بودن آن اطمینان کامل داشته و در غیر این صورت باید کلرزنی انجام شود.

مهندس غلامی بر عدم نگهداری مواد غذایی و انواع نوشیدنی‌های گرم در ظروف پلاستیکی یکبار مصرف تاکید کرد و افزود: مواد غذایی گرم باید در ظروف گیاهی و یا آلومینیومی نگهداری و توزیع شود.

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، با اشاره به این که تکایا و مساجد باید ایمنی کامل را از نظر سیستم برق، گاز و دستگاه های صوتی رعایت کنند، افزود: برای طبخ و توزیع مواد غذایی در این اماکن باید از افرادی که بهداشت فردی را رعایت می‌کنند و کارت بهداشت دارند نیز استفاده شود.

وی همچنین، بر تهیه انواع مواد غذایی مناسب ماه رمضان از مراکز دارای مجوز از اتحادیه صنف خود و معتبر تاکید کرد.

کد خبر 265934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha