سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

سیدرضا میرکریمی فیلم سینمایی «امروز» که هفته آینده اکران می‌شود را پیشنهادی برای فردا و فیلمی مستقل توصیف کرد که در ادامه فیلم‌های قبلی‌اش ساخته شده و با برقراری ارتباط تنگاتنگ و عاطفی با مخاطب، او را در درک فضای قصه و همراه شدن با شخصیت‌ها کمک می‌کند.

میرکریمی و راستین به موفقیت امروز ایمان دارند.


ميركريمي همراه شادمهر راستين نويسنده فيلمنامه امروز در تحريريه روزنامه همشهري حضور يافت. او درباره واكنش‌هاي پس از نمايش امروز در جشنواره و نگاه امروزي خود به آن اتفاق‌ها گفت: اين برخوردها را من قبلا در به همين سادگي و يه حبه قند هم تجربه كرده بودم و خيلي جدي نمي‌گيرم. به همه آنها كه در فضاي شتابزده جشنواره فيلم را ديده‌اند توصيه مي‌كنم بروند دوباره فيلم را ببينند و اطمينان دارم نظرشان درباره آن عوض مي‌شود.

متفاوت از فيلم‌هاي قبلي

كارگردان فيلم تحسين‌شده «زير نور ماه» افزود: امروز دنيايي براي خودش طراحي كرده كه آن را در شكل روايت، پرداخت و فضاسازي با كارهاي قبلي‌ام متفاوت مي‌كند. بازخوردهاي اندك چند نمايش با مردم ثابت كرد آنها كه فيلم‌هاي قبلي من را دوست داشتند، اين را هم دوست دارند. امروز پيشنهادي است براي شهروند امروز كه به‌خاطر جو و فضاي سال‌هاي اخير عادت كرده است سهم خودش را در بهبود اوضاع به رسميت نشناسد.

در بخش ديگر اين ديدار، راستين درباره جايگاه فيلمنامه امروز در مقايسه با آثار مشابه گفت: در ايده اوليه آقاي ميركريمي هم از ابتدا بود كه شخصيت‌ها كمتر از سابقه هم باخبر مي‌شوند. چيزي شبيه زندگي ما در شهر و ملاقات‌هاي كوتاه كه با هم داريم. در اين ديدارها كسي فرصت نمي‌كند چيزي از گذشته خودش بگويد و رفتار اجتماعي ما معرفي‌مان مي‌كند. فيلم مهم‌ترين شگفتي را ارتباط آدم‌ها با يكديگر مي‌داند؛ آن هم وقتي بدون شناختن هم به همديگر اعتماد و كمك مي‌كنند.

منتظر داوري مردم

نويسنده فيلمنامه امروز افزود: در اين داستان آدم‌ها دنبال آن نيستند كه رفتارشان را توجيه و تشريح كنند. اين را ما از روابط شهري گرفته‌ايم؛ جايي كه همه براي هم قصه‌اي ناتمام هستند. فيلمنامه تجربه‌اي تازه بود در كم‌بودن گفت‌وگوها و همكاري با بازيگري كه در بيشتر فيلم‌ها خودش را توضيح داده است. او اينجا خودش را سپرد به دست نويسنده و كارگردان و اميدواريم تجربه جديد شخصيتي مانند آقاي ميركريمي را مردم هم دوست داشته باشند.

ميركريمي هم مردم را بهترين قاضي در موفقيت يا ناكامي يك فيلم دانست و درباره علاقه خود به قصه‌گويي گفت: سينما يعني قصه‌گويي اما مشكل اينجاست كه گاهي ما قصه‌ها را خيلي محدود تعريف مي‌كنيم. به‌نظر من، هر كه بتواند ماجرايي را جذاب تعريف كند، قصه‌گوي خوبي است. فقط شما بايد به‌گونه‌اي تعريف كنيد كه مخاطب هم همان برداشت شما را داشته باشد. در اين صورت، ديگر رعايت روش‌ها و قواعد قصه‌گويي مهم نيست و شما كارتان را درست انجام داده‌ايد.

هيجان‌انگيز و افتخارآميز

وي با اشاره به اينكه برخي رابطه پرتكلف خودشان را با قصه به رابطه ساده مردم با يك اثر تعميم مي‌دهند، افزود: من فكر مي‌كنم با وجود نوآوري در روش قصه‌گويي بدون پرداختن به پيشينه آدم‌ها، يك رابطه انساني ناب با تأثير طولاني را براي مخاطب فراهم كرده‌ايم. اينكه ما در ساخته شدن اين فيلم ريسك كرديم و نگران عواقبش نبوديم، براي ما هيجان‌انگيز و باعث افتخار است.

كارگردان امروز از همه سينمادوستان خواست با خيال راحت همراه تمام اعضاي خانواده به تماشاي فيلم بنشينند. ميركريمي گفت: من اين فيلم را در ادامه فيلم‌هاي قبلي خودم مي‌بينم و معتقدم به اندازه آنها تماشاگر خواهد داشت. تفاوت‌هايي آشكار بين اين فيلم و قبلي‌ها به‌ويژه به همين سادگي وجود دارد. عمر يك فيلم طولاني است و درباره قبلي‌ها من هم هرگز احساس پشيماني نكردم. امروز نه‌تنها بدآموزي ندارد بلكه ساعت‌ها بعد از تماشا حال مخاطبان را خوب مي‌كند.

راستين در پايان با اشاره به تلاش تلويزيون براي نمايش چهره غيرواقعي و جذاب مردم گفت: جذاب‌ترين بخش براي ايراني‌هاي امروز اين است كه خودشان را ببينند. قرار بود تلويزيون آيينه و دانشگاه مردم باشد و ما در امروز تلاش كرديم چهره امروز خودمان را نشان بدهيم. همانطور كه بحث فيلم درباره آبروست، ما آبرويمان را گذاشتيم تا آن چهره را نشان بدهيم و خيلي دوست داريم ببينيم توانسته‌ايم مردمي باگذشت را به تصوير بكشيم كه از كسي طلبكار نيستند.

 

کد خبر 265919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha