همشهری آنلاین: استفاده از کودهای بیولوژیک به عنوان جایگزین کودهای شیمیایی علاوه بر این که به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی‌ها کمک می‌کند از شیوع بیماری‌های مختلف از جمله سرطان در انسان پیشگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا، استفاده مستمر و بی‌رویه از کودهای شیمیایی مختلف در کشور حقیقتی است که می‌تواند به شدت سلامت افراد جامعه را مورد تهدید قرار دهد.

این در حالیست که استفاده از کودهای بیولوژیک که از فناوری نانو در تولید آن بهره برده شده است نه تنها سبب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود بلکه افزایش انواع محصولات کشاورزی را نیز به دنبال خواهد داشت.

"حمید رضا دری" عضو هیات مدیره و مدیر علمی و فنی واحد تولیدکننده نانو کودهای بیولوژیکی در شهرستان خمین در گفت‌وگو با ماهنامه فناوری نانو، می‌گوید، این کودها برخلاف کودهای شیمیایی ازته که سبب تخریب خاک و کوچک شدن ریشه گیاه می‌شود به حاصلخیزی خاک و استحکام و توسعه ریشه کمک می‌کند.

وی با بیان این که کود شيمیایی یا ازته همچنین سبب تخریب اسانس‌های درونی گیاه می‌شود، افزود: کودهای نانو بیولوژیک اسانس‌های درونی گیاه را تقویت کرده و کاربرد آن عطر و طعم واقعی گیاه را نمایان‌تر می‌سازد و از همه مهم‌تر اثرات بیماری‌زا ندارد.

دری گفت: پس از حدود 3 سال تحقیق نخستین محصول در زمستان 90 تولید و به 22 نوع محصول در سال 92 رسید.

وی با بیان این که تاکنون نزدیک به 17 پروژه تحقیقاتی با دانشگاه‌ها و حدود 8 پروژه با مراکز تحقیقاتی کشور انجام داده است، گفت: شرکت‌های دیگری نیز در این زمینه مشغول به کار هستند، اما محصول بیولوژیک تولید نمی‌کنند. این در حالیست که محصول بیولوژیک بهترین جایگزین برای کود شیمیایی بوده و شرکت ما در این زمینه اولین به شمار می‌آید.

محصولات غیربیولوژیک فقط کودهای تقویتی به شمار می‌آیند که در شرکت نانو پژوهش مرکزی تولید می‌گردند مانند جایگزین‌های کود آهن که نسبت به کودهای قوی‌تر عمل می‌کنند.

وی با اشاره به این که محصولاتی نظیر کود بایستی برای آزمایش در محل مزرعه مورد استفاده قرار گیرد و اثر آن پس از یک سال آشکار می‌شود، گفت: در نتیجه، طولانی بودن مدت زمان لازم برای اثبات محصول، یک دشواری عمده به حساب می‌آید.

دری ادامه داد: مشکل دیگر عجین شدن کشاورزان به استفاده از کودهای شیمیایی و دشواری پذیرش کودهای بیولوژیک از سوی آنان است.

وی در باره اقدامات خود در زمینه ترویج گفت: از سال نخست فعالیت، اقدام به انجام پروژه‌های مشترک با وزارت جهاد کشاورزی در استان‌های مختلف کردیم تا علاوه بر اجرای کار با نظر مسئولان، فعالیت‌هایمان در معرض دید کشاورزان نیز قرار گیرد.

به علاوه، نمایندگان ما با کشاورزان عمده ارتباط برقرار کرده و با اقداماتی نظیر برپایی سمینار، ایجاد پایلوت در زمین و سرکشی‌های متعدد و همین طور ارائه فیلم، بروشور و ... در این زمینه فعالیت می‌کنند.

کد خبر 265727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha