مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

پلاستیک یکی از اصلی‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست به‌حساب می‌آید که خسارات جبران‌ناپذیری بر آب، خاک، هوا و جانداران به‌خاطر تجدیدناپذیر بودنش، دارد.

 آمار نشان مي‌دهد كه ميزان پلاستيك توليدي در ايران بيش از 177هزار تن در سال است و هر فرد تهراني به‌طور متوسط روزانه 3عدد نايلكس وارد چرخه محيط‌زيست مي‌كند. اين در حالي است كه با مصرف نكردن يك‌كيسه پلاستيكي در هفته در هر خانواده ايراني، مي‌توان از مصرف حدود 816ميليون كيسه پلاستيكي در سال جلوگيري كرد. به همين منظور ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با همكاري سازمان ميادين ميوه و تره‌بار روز 21تير‌ماه را روز بدون نايلكس با شعار «امروز يك‌ كيسه پلاستيك كمتر» نامگذاري كرده است.

روز گذشته نيز مراسمي به همين منظور برگزار شد. علي محمد شاعري، رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران در اين مراسم با اشاره به تأثيرات منفي مواد پلاستيكي و نايلكس بر سلامتي انسان گفت: «500كارخانه دركشور نايلكس توليد مي‌‌كنند. به همين‌خاطر دولت بايد مقرراتي را در اين زمينه وضع كند و كارخانه‌هايي كه توليد محصولات آلوده را در خط توليد خود دارند جريمه شوند. چگونه است كه خودروها به‌دليل آزبست و سرب جريمه مي‌شوند اما براي كارخانه‌هايي كه به توليد نايلكس تجزيه‌‌ناپذير اقدام مي‌كنند جريمه‌اي درنظر گرفته نمي‌شود؟» شاعري سپس به غرفه‌هايي كه در مبادي ورودي كوهستان‌ها و بوستان‌هاي شهر‌تهران مانند دربند، دركه، فرحزاد، پارك نهج‌البلاغه و سرخه حصار براي گسترش فرهنگ عدم‌استفاده نايلكس ايجاد شده است، اشاره كرد. گفتني است در اين غرفه‌ها نايلكس‌هاي سازگار با محيط‌زيست به‌صورت رايگان در اختيار مردم قرار مي‌گيرد و آموزش‌هايي درخصوص جايگزيني اين كيسه‌هاي زود تجزيه‌پذير با كيسه‌هاي دير تجزيه‌پذير به مردم ارائه مي‌شود.

توزيع كيسه‌هاي پارچه‌اي در شهروند

قدرت گودرزي، مديرعامل فروشگاه‌هاي شهروند نيز در مراسم روز بدون نايلكس در ميدان ميوه و تره‌بار صادقيه گفت: از اواسط سال89عرضه نايلكس‌هاي پايه گياهي و تجزيه پذير در فروشگاه‌ها آغاز شد و در انتهاي سال 90تمام نايلكس‌هاي پلاستيكي جمع‌آوري شده و نايلكس‌هاي تجزيه پذير جايگزين شدند. به گفته وي در سال گذشته استفاده از نايلكس‌هاي تجزيه‌پذير 5ميليارد تومان براي شهروند هزينه داشته است. وي همچنين اعلام كرد كه در برنامه 5 ‌ساله دوم با كمك شوراي شهر و شهرداري به مرور زمان كيسه‌هاي پارچه‌اي توزيع خواهند شد.

‌‌صفوي مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران هم در رابطه با توزيع نايلكس‌هاي تجزيه‌پذير اينطور گفت كه در حال حاضر تمامي ميادين و بازارهاي ميوه و تره‌بار شهرداري تهران از نايلكس‌هايي با توليد پايه گياهي و تجزيه‌پذير استفاده مي‌كنند. البته وي اضافه كرد كه 50درصد نايلكس‌هاي ميادين پايه گياهي دارند و ميزان استفاده از آنها در يك‌روز 4/4تن است. به گفته وي در روز بدون نايلكس 7هزار پاكت كاغذي و 2هزار كيسه پارچه‌اي براي جايگزيني نايلكس‌هاي پوليمري بين شهروندان توزيع شد.

مدير آموزش‌هاي شهروندي معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران نيز در مراسم 21تيرماه با بيان اينكه بهتر است به جاي نايلكس از پاكت‌هاي پارچه‌اي استفاده شود، اظهاركرد: اگر در مواقعي مجبور به استفاده از نايلكس هستيم حداقل از نايلكس‌هاي سازگار با محيط‌زيست استفاده كنيم. ‌‌ابوالفضل رفيع در ادامه به اقدامات آموزشي شامل اطلاع‌رساني به شهروندان و برگزاري كلاس‌ها و دوره‌هاي آموزشي توسط مجموعه آموزش‌هاي شهروندي شهرداري تهران اشاره كرد. اينطور كه رفيع گفت راهپيمايي نمادين كودكان و پاكسازي پارك‌هاي شهر تهران از نايلكس و همچنين برپايي ايستگاه‌هاي آموزشي و همكاري با مدارس از موضوعاتي بوده كه در جهت فرهنگ‌سازي در زمينه كاهش مصرف نايلكس صورت گرفته است.

آمادگي كامل براي توليد انبوه پلاستيك‌هاي تجزيه‌پذير

ديروز مديرعامل شركت تعاوني كاركنان شهرداري تهران هم از برنامه اين شركت براي توليد انبوه پلاستيك‌هاي تجزيه‌پذير و سازگار با محيط‌زيست براي مصارف پايتخت خبر داد. تاجران گفت: با توجه به اراده‌اي كه در سطح مديريت ارشد شهرداري تهران و شوراي شهر تهران براي تحقق اين مسئله وجود دارد، عزم ما نيز در اين عرصه جدي است. وي يكي از راهكارهاي مؤثر در مديريت پسماندهاي پلاستيكي را امكان تجزيه‌پذيري اين مواد در طبيعت دانست كه بين 2تا 5سال تجزيه مي‌شوند. به گفته تاجران در كشورهاي توسعه‌يافته الزامات قانوني و سختگيرانه در توليد پلاستيك‌هاي زود مصرف و تجزيه‌ناپذير اعمال مي‌شود.

 

کد خبر 265699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha