همشهری‌آنلاین: در دهه اخیر شاهد گرایش قابل توجهی به تلفیق و میان‌رشته‌ای شدن رشته‌ها و حوزه‌های پژوهشی در برخی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بوده‌ایم.

واژه‌نامه تخصصی مدیریت فرهنگی(دوسویه)

رشته مديريت فرهنگي نيز مصداق چنين گرايشي بوده است. اين رشته از بدو تأسيس در كشور، با نام‌هاي مديريت فرهنگي، امور فرهنگي و مديريت و برنامه‌ريزي فرهنگي در ميان اساتيد و دانشجويان اين رشته شناخته شده است. در اين رشته، گاه مطالعات فرهنگي، گاه مطالعات مديريتي و گاه نيز صبغه اقتصادي و مباحث اقتصاد فرهنگ و هنر و حتي حسابداري، بنا به گرايش خاص اساتيد، برجسته شده و برنامه‌هاي اصلي گروه بر اساس اين سياست‌ها تنظيم شده است. به طوري که در عمل، ‌شاهد وحدت رويه و اجماع نظر در خصوص هر يک از محورهاي پيش‌گفته به‌عنوان محور اصلي اين رشته نبوده‌ايم که البته ميان‌رشته‌اي بودن مديريت فرهنگي موجبات چنين اقتضائاتي را فراهم کرده است.

در سال‌هاي اخير از سوي اساتيد توانمند اين رشته، توليد ادبيات در حوزه‌هاي نظري فرهنگ، برنامه‌ريزي فرهنگي، توسعه فرهنگي و غيره انجام شده و در اختيار دانشجويان و علاقمندان اين حوزه قرار گرفته است.

اما در اين ميان سهم متون انگليسي و واژه‌نامه تخصصي انگليسي به فارسي و فارسي به انگليسي (دوسويه) اندک بوده و يا اينکه اصلاً وجود ندارد و عملاً دانشجويان اين رشته فاقد کتاب و مرجع قابل اعتنايي در اين حوزه هستند که اين خود، مهم‌ترين انگيزه و دغدغه نويسندگان در گردآوري اين مجلد شد.

نويسندگان اين مجلد بر اين باورند كه توجه به يک جنبه خاص، نبايد باعث بي‌توجهي به ساير جنبه‌ها شود؛ چراكه ميان‌رشته‌اي بودن مديريت فرهنگي الزامات خاص خود را مي‌طلبد و پژوهش‌هاي ميان‌رشته‌اي به‌دليل برخوردار بودن از ويژگي کثرت‌گرايي و ديالکتيک، به هم‌افزايي و ژرف‌نگري منتهي مي‌شود.

از اين رو براي گردآوري اين کتاب، ضمن مطالعه فرهنگ‌هاي لغات رشته‌هاي مديريت، علوم ارتباطات، علوم سياسي و جامعه‌شناسي، از يک سو، کليه متون دروس اين رشته، از جمله جامعه‌شناسي فرهنگ، اقتصاد فرهنگ، تئوري‌هاي مديريت، روابط و سازمان‌هاي بين‌المللي و... مورد مطالعه قرار گرفته است.

از سوي ديگر، ساير فصلنامه‌ها و نشريات علمي و پژوهشي ـ که مقالات اين رشته در آن منعکس مي‌شوند ـ مورد کنکاش قرار گرفته تا در يک مطالعه فراگير، اکثر واژه‌ها و اصطلاحات اين رشته جمع‌آوري شده و در اختيار علاقمندان به اين رشته قرار گيرد.

شناسنامه كتاب:

  • عنوان کتاب: واژه‌نامه تخصصي مديريت فرهنگي(دوسويه)
  • گردآوری و تنظیم: شهرود اميرانتخابي، فرناز سربندي، محمد سلطاني‌فر
  • تعداد صفحات: 292 صفحه
  • تیراژ: 1000 نسخه
  • نوبت چاپ: اول، بهار 1393
  • قیمت: 150.000 ریال

علاقمندان به این کتاب می‌توانند با مراجعه به سایت prshop.ir و یا تماس تلفنی با شماره تلفن 88913364 نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.

کد خبر 265678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha