همشهری آنلاین: معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت که سفر امیر کویت به تهران انعطاف جدیدی را در روابط دو کشور ایجاد کرد.

حسین امیر عبداللهیان در کنفرانس خبری در سفارت کشورمان در کویت با اشاره به سفر اخیر شیخ صباح احمد الجابر الصباح، امیر کویت به تهران اظهار کرد که این سفر انعطاف جدیدی را در روابط دو کشور ایجاد کرد.

بنابر گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، وی افزود: این سفر در زمان بسیار مناسبی انجام شد و طی آن توافقاتی میان دو کشور امضا شد.

امیرعبداللهیان با اشاره به این که جلسات مذاکره "خوبی" با شیخ صباح خالد حمد الصباح، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه داشت گفت که در این دیدار مسایل دو جانبه و پیگیری نتایج سفر اخیر امیر کویت به تهران بررسی شد.

وی گفت که علی اکبر عنایتی، سفیر ایران در کویت به صورت فعال پیگیر مسایل مربوط به توافقات امضاء شده میان دو کشور است.

امیرعبداللهیان با اشاره به دیدارش با شیخ صباح خالد افزود که طی این دیدار همه توافقاتی که طی سفر امیر کویت امضا شد، مورد بررسی قرار گرفت به ویژه توافقات مربوط به همکاری‌های تجاری و اقتصادی و ارائه تسهیلات در زمینه ویزای تجار.

وی هم‌چنین به جایگاه تاریخی بزرگ کویت در تجارت با ایران اشاره کرد و افزود که در این دیدار به تحولات و اوضاع منطقه و هم‌چنین مواضع کویت در این باره نیز پرداخته شد.

وی با بیان این که مواضع دو کشور در قبال عراق مشترک است، افزود که دو کشور به حفظ یکپارچگی اراضی عراق و ضرورت مبارزه جدی با پدیده تروریسم، ایمان دارند. قانون اساسی عراق اساس و پایه حل و فصل اختلافات و مسایل داخلی است و دو کشور بر این باورند که هر گونه تصمیم‌گیری در خصوص عهده‌دار شدن پست‌ها و مسوولیت‌ها در عراق امری کاملا داخلی است که به عراقی‌ها مربوط می‌شود و هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق امری مردود است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان درباره روابط ایران با عربستان اظهار کرد: ما همواره از داشتن روابط عادی میان خود و عربستان استقبال می‌کنیم و معتقدیم که این کشور دولت مهمی در منطقه است.

وی با اشاره به احتمال همکاری میان دو کشور برای حل مسایل و مشکلات منطقه، درباره نگاه ایران به اوضاع غزه همزمان با افزایش حملات رژیم صهیونیستی گفت که جنایات صهیونیست‌ها علیه غزه امر جدیدی نیست.

امیرعبداللهیان هم‌چنین بر حمایت کامل ایران از وجود وحدت ملی میان گروه‌های فلسطینی تاکید کرد.

وی افزود که برخی جناح‌های موجود در داخل جامعه صهیونیستی سعی می‌کنند تا از تحولات منطقه برای از بین بردن حقوق فلسطینی‌ها استفاده کنند. تنها راه برای تحقق و بازپس گرفتن حقوق فلسطینی‌ها مقاومت است و هر گونه سازش و تسلیم در برابر رژیم صهیونیستی هیچ نتیجه‌ای برای ملت فلسطین نخواهد داشت.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان هدف از سفر به کویت و دیگر کشورهای منطقه را رایزنی درباره تحولات منطقه به ویژه اوضاع عراق دانست و گفت که هر گونه گفتمان منطقه‌ای امری مفید و سازنده برای همگان به شمار می‌رود و به ما در رسیدن به فهم مشترک کمک می‌کند.

وی تاکید کرد که امنیت عراق امنیت همه کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه است.

امیرعبداللهیان هم‌چنین شهادت نیروهای سپاه پاسداران ایران در عراق را تکذیب و تاکید کرد که در داخل عراق هیچ نظامی ایرانی شهید نشده است.

کد خبر 265343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha