همشهری آنلاین: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از جلسه رییس مجلس با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و برخی از نمایندگان استیضاح کننده گفت: قول و قرارهای رییس مجلس وجاهت قانونی ندارد.

ایرنا نوشت: الیاس نادران در جلسه علنی روز سه‌شنبه در اخطار قانون اساسی اظهار داشت: ما در مجلس نمی‌پذیریم به صورت گزینشی تعداد معدودی افراد برای دیگران تعیین تکلیف کنند.

وی توضیح داد: براساس اصل ۸۹ قانون اساسی در مواردی که نمایندگان مجلس لازم بدانند هیات وزیران یا وزرا را استیضاح می‌کنند و اخطار قانون اساسی قبل از رای‌گیری توضیح داده می‌شود و سپس آن اخطار به رای گذاشته می‌شود.

نادران همچنین به استناد ماده ۱۹۶ آیین نامه داخلی افزود: همچنین در ماده ۱۹۶ آیین‌نامه داخلی نیز تصریح دارد که اخطار درباره منافی بودن طرح‌ها و لوایح مقدم بر اظهارات دیگر است و مذاکرات اصلی را متوقف می‌کند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: اخطار من ناظر به استیضاح وزیر علوم است؛ من یکشنبه این اخطار را دادم و شما گفتید که تا پایان آن روز تعیین تکلیف می‌شود که این کار اتفاق نیفتاد و هیچ تعیین تکلیفی نشد.

وی خاطرنشان کرد: مطلع شدیم که ریاست مجلس تعدادی از اعضای مجلس که طرح استیضاح را امضا نکردند به اضافه یکی دو نفر که طرح را امضا کردند را به جلسه‌ای دعوت کرده است که در آن وزیر علوم با این افراد قول و قراردهایی را گذاشته‌اند.

نادران افزود: این قول و قرارها و جلسات نه در ایین‌نامه داخلی و نه در قانون اساسی هیچ وجاهتی ندارد و در ماده ۲۲۳ آیین نامه داخلی تصریح دارد که استیضاح زمانی که اعلام وصول شد در صورتی از دستور کار خارج می‌شود که امضاکنندگان امضاهایشان را پس بگیرند و به کمتر از ۱۰ نفر برسند.

نادران خاطرنشان کرد: هیچکدام از امضاکنندگان استیضاحشان را پس نگرفتند و ما در مجلس نمی‌پذیریم که به صورت گزینشی تعداد معدودی افراد برای همه تصمیم‌گیری کنند و اگر بنا بود که استیضاح کنندگان با وزیر علوم جلسه‌ای داشته باشند باید تمام ۶۰ نفر امضاکننده را دعوت می‌کردند تا نظرات آن‌ها استماع می‌شد.

وی ادامه داد: در آن جلسه مشخص می‌شد اگر استیضاح کنندگان به این نتیجه رسیدند که امضایشان را پس بگیرند روال قانونی خود را طی می‌کرد. این که دو نفر استیضاح کننده و سه نفر که امضا نکرده‌اند به اضافه رییس و معاونین درباره کل مجلس و استیضاح کنندگان تصمیم بگیرند، پذیرفتنی نیست.

وی خطاب به باهنر ادامه داد: من خودم جزو آخرین نفرهایی بودم که استیضاح را امضا کردم ولی امضا حرمت دارد و وقتی جایی را امضا می‌کنیم باید متقاعد شویم تا این امضا پس گرفته شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: شما در ماده ۱۸ آیین نامه داخلی قسم خورده‌اید که به آیین نامه عمل کنید و همین آیین نامه اجازه استیضاحی که تحویل داده شده و دو بار هم در جلسه علنی اعلام شد که بله تحویل داده شد به تاخیر نیفتد.

وی از باهنر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت خواست استیضاح را اعلام وصول کند و گفت: اگر بناست هر صحبت، مذاکره و بحثی بین استیضاح کنندگان و وزیر علوم انجام شود روال قانونی و طبیعی خود را طی کند.

نادران خاطرنشان کرد: اگر استیضاح کنندگان متقاعد شدند استیضاح خود را پس می‌گیرند که طبیعی است ولی این که ما از طرف قاطبه نمایندگان بدون این که اطلاع و در جلسه حضور داشته باشند موضوعی رسانه‌ای شود و اعلام کنند که بله، جلسه‌ای گذاشته شده و قرار شد که یک ماه به تاخیر بیفتد، چنین اجازه‌ای رییس مجلس، نواب رییس، سایر اعضا و روسای فراکسیون‌ها ندارند که چنین تصمیمی از جانب نمایندگان مجلس بگیرند.

وی تصریح کرد: من استدعا دارم استیضاح را اعلام وصول کنید تا روال طبیعی خود را طی کند.

استیضاح کنندگان ظهر امروز جلسه دارند

محمدرضا باهنر نایب رییس دوم مجلس که ریاست صحن علنی رابرعهده داشت در پاسخ به اخطار و تذکر آیین نامه‌ای الیاس نادران گفت: ما دنبال این هستیم که تکلیف مساله استیضاح را هر چه زودتر روشن کنیم و همانطور هم که گفتم روز یکشنبه خواهش شد که جلسه‌ای با حضور رییس مجلس و وزیر علوم همچنین تعدادی از استیضاح کنندگان برگزار شود.

وی ادامه داد: همانطور که گفتید جلسه تشکیل شد و حدود دو ساعت بحث مفصلی صورت گرفت ولی بحث ما این است که در این گونه مسائل وفاق جدی و خوبی حتی بین فراکسیون‌های مجلس اتفاق افتد که اگر قرار شد مجلس اقدامی براساس اصول و اعتقاداتی که دارد انجام دهد این اقدام جدی قوی محکم باشد.

این نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: این که در ظاهر قانون اساسی آمده هر ۱۰ نفر از نمایندگان مجتمع شوند حق دارند یکی را استیضاح کنند درست است و اگر شما در رسانه‌ها و مجلات خوانده‌اید من در طول این هفت دوره که در مجلس هستم دیده‌ام شاید هیچ وزیری در هیچ زمانی حداقل ۱۰ مخالف جدی داشته است.

باهنر تصریح کرد: بنابراین هر ۱۰ نفر می‌توانند درخواست استیضاح کنند و بالاخره کشور و مجلس مرتب در حال استیضاح باشند.

وی اظهارداشت: بحث ما این است که اگر می‌خواهیم این کار انجام شود با یک تفاهم جدی صورت گیرد و همانطور که گفتید چند نفر از موثرترین افراد و استیضاح کنندگان در آن جلسه بودند که البته بحث پس گرفتن امضا هم وجود ندارد.

نایب رییس مجلس ادامه داد: ما به هیچ وجه به دنبال این نیستیم که امضاها پس گرفته شود و اصلا این نوع کار شروع نشده و به دنبال پس‌گیری یا خط زدن امضا نیستیم. فقط بحث این بود که در مدت مشخصی به تاخیر بیفتد تا شاید وزیر قانع و حاضر شود که به مطالبات به حق استیضاح کنندگان پاسخ روشنی دهد.

وی افزود: به من هم خبردادند که امروز ساعت ۱۲ استیضاح کنندگان جلسه‌ای را گذاشته‌اند و در کمیسیون تلفیق به شور و مشورت در این زمینه خواهند پرداخت اما در نهایت اگر ۵۰ تا ۶۰ نفر از استیضاح کنندگان که «الا و بلا» باید اعلام وصول شود، اعلام وصول خواهد شد.

وی ادامه داد: اما ترجیح می‌دهیم با یک وفاق کار در مجلس انجام شود یعنی همه فراکسیون‌ها و همه اعضا که ممکن است فراکسیون‌های اصولگرای مجلس اختلاف نظراتی با هم داشته باشند اما در این گونه مسائل مهم وفاق یک مصلحت مهم است و خواهش می‌کنیم به این مصلحت توجه کنید.

باهنر تصریح کرد: اگر قرار است کار انجام شود با یک وفاق کامل این کار انجام شود تا تکلیف مجلس با وزرایی که در واقع قضیه، اصولی که مجلس قبول دارد و بر آن حساس است، دقت نمی‌کنند یا حساسیت ندارند، مجلس با یک وفاق کامل بتواند وظیفه خود را انجام دهد.

کد خبر 265230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha