وزیر کشور با صدور دستورالعملی به استانداران سراسر کشور، خواستار حفظ و پاسداشت پهنه سرزمینی از دست‌اندازی و جلوگیری از تصرف و تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی شد.

منابع طبیعی

 اين درحالي است كه هشتم تيرماه جاري اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور با صدور دستورالعملي از وزراي راه و شهرسازي، جهادكشاورزي، صنعت، معدن وتجارت خواستار مقابله و برخورد جدي اين وزارتخانه‌ها با پديده زمين‌خواري شده بود. اكنون وزير كشور از استانداران سراسر كشور خواسته است تا دست متجاوزان و متصرفان را از اراضي ملي و طبيعي كوتاه كنند.

آنطور كه در گزارش مهر آمده است، متن دستورالعمل عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور خطاب به استانداران سراسر كشور بدين شرح است: «نظر به حفظ و پاسداشت پهنه سرزميني از دست‌اندازي و جلوگيري از تصرف و تخريب اراضي ملي و منابع طبيعي، لازم است دقت نظر مضاعف، با اعمال مديريت صحيح در نظارت و كنترل ساخت و سازها در محدوده، حريم (بالاخص حاشيه شهرها) و خارج از حريم شهرها، به كار گرفته شود. در اين راستا انجام تكاليف مصوبات شوراي‌عالي امنيت ملي و شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران، قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغ‌ها، قانون تعاريف محدوده و حريم شهر، روستا و شهرك و نحوه تعيين آنها، قانون منع فروش و واگذاري اراضي فاقد كاربري مسكوني براي امر مسكن به شركت‌هاي تعاوني مسكن و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي، آيين‌نامه استفاده از اراضي، احداث بنا و تاسيسات در خارج از حريم شهرها و محدوده روستاها (مصوبه 10 /12 /91 هيأت وزيران) و ساير قوانين، مصوبات و بخشنامه‌هاي ملاك عمل، ضروري است.

با عنايت به گزارش‌هاي واصله مبني بر وجود تخلفاتي در اين حوزه بدينوسيله تأكيد مي‌گردد لزوم رعايت موازين و فرايند قانوني و اجراي دقيق مصوبات و ضوابط طرح‌هاي توسعه و عمران شهري، ناحيه‌اي و منطقه‌اي، طرح‌هاي هادي روستايي و جلوگيري از تصرف اراضي و ساخت‌وساز غيرمجاز و برخورد قاطع با ظواهر و عوامل آن مي‌بايد در اولويت اقدامات آن استان بوده و مراتب اين امر به نحو مقتضي به فرمانداري‌ها، بخشداري‌ها و ساير دستگاه‌هاي اجرايي استان به‌منظور تشديد وظايف نظارتي ابلاغ شود.»

کد خبر 265197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha