همشهری آنلاین: الحیات به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد که ایران به دنبال انجام رایزنی‌ با معاذ الخطیب، رییس سابق ائتلاف ملی سوریه است تا عهده‌دار سمت نخست وزیری این کشور شود.

این روزنامه چاپ لندن به نقل از منابع یاد شده ادعا کرد که اطلاعات موجود حاکی از آن است که تهران به معاذ الخطیب پیشنهاد داد تا پست نخست وزیری در دولت جدید سوریه را که بعد از مراسم ادای سوگند بشار اسد، رییس جمهور این کشور تشکیل خواهد شد، بپذیرد اما او دو شرط برای پذیرش این مساله تعیین کرده است.

بنا بر این ادعا الخطیب پیشنهاد مطرح شده را با دو شرط اعتماد سازی و داشتن حسن نیت در خصوص آزادی همه زنان و کودکانی که در زندان‌های سوریه در اسارت هستند و دستور رسمی برای اعطای ویزا به همه سوری‌های مقیم خارج پاسخ گفت که البته بنابر گفته این منابع این ها شروطی بودند که خطیب قبلا در زمان ریاست ائتلاف ملی سوریه هم آنها را مطرح کرد که بخشی از آنها انجام شده بود.

این منابع افزودند که او درخواست کرده است که این دو مساله طی دو هفته و قبل از ورود به مرحله دوم مذاکرات انجام شود و هم‌چنین ایران و روسیه تضمین دهند که نخست وزیر جدید به لحاظ اقتصادی و اجرایی از اختیارات واقعی برخوردار است. علاوه بر آن مذاکرات قبلی در چارچوب مذاکرات سوری -سوری به منظور گسترش اختیارات نخست وزیر و کاهش اختیارات رییس جمهور بنابر آن چه که در قانون اساسی جدید سوریه آمده، انجام گیرد.

به گزارش ایسنا، ادعای الحیات درباره نقش ایران در تعیین نخست وزیر سوریه، در راستای خبرسازی رسانه‌های عربی در مورد دخالت ایران در این کشور مطرح می‌شود در حالی که ایران بارها بر دخالت نداشتن در امور داخلی سوریه تاکید کرده است.

کد خبر 265110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha