یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

مسعود میر: «در روزهایی که چرخ سینما نمی‌چرخد، دور از انصاف است که به بهانه نقد، فیلم‌های مستقل را تخریب کنیم؛ آثاری که تلاش می‌کنند نه به ورطه فیلم‌های آبکی و مثلا گیشه‌پسند بیفتند نه دامن به سیاه‌نمایی‌های بعضی فیلم‌های اجتماعی بیالایند.»

سینما-فیلم برف

اين جمله بخشي از دغدغه‌هاي فيلمساز جوان اصفهاني است كه در اين روزهاي گرم آغاز تابستان، «برف» را به مهماني سينماها آورده است. مهدي رحماني كه تهيه‌كنندگي سومين فيلم بلند سينمايي خود را هم بر عهده داشته با انتقاد از بعضي‌ها كه خود را منتقد مي‌دانند، چيزي كه در برخي تريبون‌ها به‌عنوان نقد منتشر مي‌شود را نه تحليل و حرف حساب كه نوعي برچسب زدن مي‌داند و مي‌گويد: به يكي مي‌توپند كه فيلمت بايد سريال مي‌شد و بر سر يكي مي‌كوبند كه دوره فيلم پايان باز گذشته اما معمولا جاي تحليل واقعي و نقد جدي خالي است و عده‌اي انگار مي‌خواهند فقط خودي نشان بدهند اما نه اهل كتاب هستند نه اهل ديدن فيلم. حرف‌هاي فيلمساز متولد 12بهمن 57درباره اكران برف و احوال اين روزهايش پيش چشم شماست.

  • كارنامه شما با 3فيلم بلند سينمايي روندي جالب دارد؛ در 2فيلم آخر نويسنده هم بوديد و البته در آخري تهيه‌كننده. دنبال سينماي مستقل با گروه كوچك هستيد؟

واقعيت اين است كه من هرگز در اين چند سال كارم منتظر نبوده‌ام فيلمنامه‌اي به دستم برسد و براي ساختن آن اقدام كنم. معمولا ايده و مضموني كه خودم در ذهن دارم را براي فيلمنامه‌نويسي كه به آن ايده نزديك است بازگو مي‌كنم و نوشتن فيلمنامه شروع مي‌شود. درباره تهيه‌كنندگي هم كه بايد اعتراف كنم من مرارت‌هاي اين ماجرا را به جان خريدم تا كسي به من نگويد چه بكنم و چه نكنم.

  • حسين مهكام همان فردي بود كه بايد از روي ايده شما فيلمنامه برف را مي‌نوشت؟

بله. چون احساس مي‌كردم او شرايط اجتماعي جاري را خوب مي‌شناسد و از طرفي با توجه به داستان اصلي، روي طبقه سنتي شهري ايران هم مطالعه كرده است. من كارهاي مهكام را براي عبدالرضا كاهاني و آن فضاهاي رئاليستي بسيار دوست داشتم چون او ابعادي از شخصيت آدم‌هاي معمولي را برجسته مي‌كند كه بسيار خاص است.

  • انتخاب شما براي بازيگران همان انتخاب اول بودند يا بنا به محدوديت‌هاي مختلف، گروه فعلي برفي شدند؟

من براساس تجربه و چيزهايي كه در اين مسير كاري‌ام ديدم، تصميم گرفتم تهيه‌كنندگي كارم را بر عهده بگيرم چون نمي‌خواستم كسي به من سفارش و توصيه كند. من گروه بازيگرانم را با نظر شخصي خودم انتخاب كردم و غيراز افشين هاشمي كه جايگزين بابك حميديان آسيب‌ديده شد، همه بازيگران انتخاب‌هاي اول بودند. البته ممكن است اين انتخاب‌ها غلط هم بوده باشد اما هرچه شده با تصميم خودم بوده است.

  • از اكران تابستاني برف راضي هستيد؟

آنقدر تعداد فيلم‌هاي در صف اكران طولاني است و آنقدر مناسبت‌هاي مختلف در تقويم داريم كه اگر بخواهم منصفانه نگاه كنم، بايد بگويم اكران‌ماه رمضان بهتر از اكران ايام محرم و صفر يا روزهاي زمستاني قبل از جشنواره است. البته خيلي هم طبيعي است كه با توجه به حضور رقباي جدي، فرصتي براي اكران نوروز به ما نرسد.

اكران خارجي برف

هزينه توليد فيلم من حدود 700ميليون تومان بوده كه به‌نظرم كمترين هزينه براي ساختن فيلمي مستقل و البته حرفه‌اي است. فروش هم با توجه به اينكه اطلاع‌رساني محيطي نداريم و تبليغات ما به‌اصطلاح مردمي است بد نيست و روند صعودي دارد. برف در چند جشنواره سينمايي حضور خواهد داشت و از شنبه آينده در سالن سينه لومير لندن به‌مدت 2هفته به نمايش درخواهد آمد. بعد هم فيلم 2هفته در پاريس روي پرده مي‌رود. اميدوارم بعد از اكران عمومي فيلم، بتوانم درباره پروژه بعدي تصميم بگيرم اما فعلا در برف‌گير كرده‌ام.

 

کد خبر 264918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha