همشهری آنلاین: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از دلایل اصلی بروز ریزگرد و گرد و غبار در کشور روش نادرست معدنکاوی است که به ۴ دهه پیش در دنیا باز می‌گردد.

سعید متصدی روز شنبه گفت: ایران از نظر داشتن معادن زیر زمینی کشوری غنی است اما متاسفانه شیوه‌های معدنکاوی و استخراج این معادن در کشور بسیار قدیمی و با ابتدایی‌ترین روش انجام می‌شود.

وی افزود: شیوه‌های انفجاری و آتش باری برای استحصال معادن روش‌هایی است که در کشور ما به کار گرفته می‌شود در حالی که این شیوه 3 تا 4 دهه پیش در دنیا کاربرد داشته است از این رو این روش ابتدایی منجر به بروز گرد و غبار می‌شود.

متصدی ادامه داد: مسئله دیگر در مورد معادن کشور به خصوص معادن شن، ماسه و سیمان، روباز بودن برخی از آنهاست و از آنجا که مدیریت صحیح زیست محیطی هم ندارند باطله‌های این معادن هم بدون هیچ برنامه‌ریزی در طبیعت رها می‌شوند.

وی تاکید کرد: بخش معدن کشور باید مدیریت صحیحی برای برگرداندن طبیعت به حالت قبل از استخراج معادن داشته باشد که این کار می‌تواند در قالب طرح‌های درختکاری، افزایش میزان فضای سبز و کاشت دوباره گونه‌های گیاهی که در روند معدنکاوی از بین رفته‌اند، اجرایی شود.

متصدی اظهار کرد: لازم است بخش معدن کشور یک شرایط و نگاه ویژه‌ای نسبت به موضوع حفظ محیط زیست داشته باشد از این رو می‌طلبد برنامه مدیریت زیست محیطی را در روند بحث اکتشاف و استخراج تدوین کند.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت وضعیت معدونکاوی کشور را پیگیری می‌کند تا با همکاری وزارت صنعت معدن تجارت به وضعیت مطلوب زیست محیطی بعد از عملیات معدنکاوی دست یابیم.

متصدی با بیان این که ریزگردها دارای دو منشا داخلی و خارجی است افزود: کشورهای همسایه مانند عراق، اردن و سوریه به دلایل مختلف از جمله سوء مدیریت منابع آب، فعالیت‌های ناصحیح در بخش کشاورزی، انجام ندادن عملیات درختکاری و تثبیت خاک، کشور ما را تحت تاثیر این پدیده قرار می‌دهند.

به گفته وی کشور معمولا در تابستان با پدیده ریزگرد مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: اما نکته‌ای که شاید اهمیت بیشتری دارد وجود کانون‌های گرد و غبار داخلی است که به علت شرایط مختلف در کشور به وجود آمده و به کانون ریزگرد تبدیل شده‌اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: تشکیل کانون‌های داخلی به سوء مدیریت منابع آبی و نحوه استحصال از این منابع به روش‌های مختلف بر می‌گردد، نداشتن مکانیزیم صحیح برای مدیریت منابع آبی به مرور موجب خشک شدن منابع و در نهایت ایجاد کانون ریزگرد می‌شود.

وی ادامه داد: مسئله بعدی در این زمینه به مباحث و فعالیت‌های کشاورزی مربوط می‌شود، در بسیاری مواقع دیده می‌شود میزان مصرف آب برخی محصولات کشاورزی در کشور گاهی 5 تا 10 برابر از میزان نیاز آن محصول در یک تن است، این نشاندهنده ضعف مدیریت منابع آبی است.

متصدی تاکید کرد: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است اما میزان آب مورد نیاز برای محصولاتی که در آن تولید می‌شود نسبت به کشورهای دیگر دنیا که همسطح ایران هستند، بسیار بیشتر است.

وی گفت: با این روند کشاورزان ابتدا به منابع آبی سطحی و بعد زیر زمینی فشار می‌آورند که این مسئله موجب افت سفره‌های زیر زمینی، کاهش رطوبت خاک و ایجاد کانون‌های ریزگرد می‌شود.

کد خبر 264828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha