همشهری آنلاین: وزیر نیرو گفت: برنامه‌ای برای جیره بندی و قطعی آب در تابستان امسال در هیچ یک از شهرهای کشور نداریم.

به گزارش ایرنا، حمید چیت چیان روز پنجشنبه در حاشیه مراسم افتتاح طرح آبیاری قطره‌ای در 100 هکتار از باغ های پسته زرندیه افزود: هر گونه قطعی مقطعی آب در برخی نقاط بدلیل وقوع حوادثی مانند تعمیر و ترکیدگی لوله بوده است.

وی اظهار کرد: با تلاش و جدیت شبانه روزی همکاران در وزارت نیرو و همکاری مردم هیچ گونه قطعی به خصوص در 12 کلان شهر کشور نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: اگر تمام مردم و قشرهای مختلف جامعه 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند شاهد کمبود و قطعی آب نخواهیم بود.

چیت چیان گفت: تنها راه نجات کشور از بحران کم آبی مدیریت مصرف آن در بخش های مختلف است.

وی افزود: استفاده از روش های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی و مصرف بهینه در امور مختلف می تواند مشکل کم آبی را تا حدودی کاهش دهد.

وزیر نیرو با اشاره به افتتاح این پروژه اظهار کرد: در این پروژه شیوه آبیاری باغ های پسته از غرقابی به نوین اصلاح شده است به طوری که در هر هکتار حدود یک لیتر بر ثانیه آب استفاده می شد که این میزان هم اکنون به 33 صدم لیتر کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: این در حالی است که با استفاده از آبیاری نوین مصرف آب به یک سوم کاهش پیدا کرده و می توانیم از منابع آبی کشور بهره برداری کنیم.

چیت چیان گفت: با بکارگیری سامانه نوین آبیاری می توان با وجود کاهش هزینه ها شاهد افزایش کیفیت و درآمد در بخش کشاورزی بود.

وی با اشاره به این که بدلیل برداشت های بی رویه از روان آب رودخانه ها شاهد خشکی زمین هستیم، افزود: تنها راهکار مقابله با کم آبی، مدیریت مصرف آب است.

وی اظهار امیدواری کرد، با همکاری و همدلی وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی سیاست توسعه استفاده از روش های نوین آبیاری بیش از پیش گسترش و نهادینه شود.

وی در خصوص انتقال پساب جنوب تهران بیان کرد: این آب از سه سد لار، لتیان و ماملو تامین می شود که آب کشاورزان دشت ورامین را تامین می کند.

نماینده مردم شهرستان های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مهم ترین مشکل کشاورزان شهرستان زرندیه کم آبی است.

ˈشهلا میرگلوبیاتˈ افزود: با توجه به شتاب توسعه این شهرستان در بخش صنعت و کشاورزی باید برای رفع کم آبی زرندیه چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به این که میزان متوسط بارش باران در سطح استان مرکزی 250 میلیمتر جیوه است، اظهار کرد: این میزان در زرندیه 125 میلیمتر جیوه است که نشان از کاهش بارندگی دارد.

با حضور وزراء جهاد کشاورزی و نیرو، طرح آبیاری قطره ای در 100 هکتار از باغ های پسته دشت سلطان احمدلو شهرستان زرندیه روز پنجشنبه افتتاح شد.

زرندیه بیش از 60 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که هفت هزار و 530 هکتار آن باغ پسته با ارقام کله قوچی، اکبری، احمد آقایی و اوحدی با عملکرد متوسط دو هزار کیلوگرم پسته خشک در هر هکتار است که بیشتر آن در دشت سلطان احمدلو این شهرستان واقع شده است.

زرندیه از شهرستان های استان مرکزی و در فاصله 80 کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده است.

کد خبر 264664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha