همشهری آنلاین: نشست افتتاحیه ششمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ درباره توافقنامه جامع هسته‌ای به ریاست ظریف و اشتون در مقر سازمان ملل در شهر وین آغاز شد.

zarif

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست افتتاحیه ششمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و انگلستان) به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش در مقر سازمان ملل در شهر وین آغاز شد.

آنگونه که سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعلام کرده سقفی برای این مذاکرات تعیین نشده مگر تا 20 ژوئیه (29 تیر) که آخرین مهلت تعیین شده دوره 6 ماهه برنامه اقدام مشترک است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در رأس تیم مذاکره کننده هسته‌ای صبح چهارشنبه راهی وین شد. او بعدازظهر دیروز با نمایندگان چین و روسیه در گروه 1+5 در محل اقامتش دیدار کرد.

نشست دوجانبه وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ساعت 16 دیروز به وقت وین (18:30 به وقت تهران) در هتل پله کوبورگ (محل اقامت روسای هیأت‌های ایران و 1+5) برگزار که حدود یک ساعت به طول انجامید و پس از آن نشست سه جانبه‌ای با حضور محمدجواد ظریف، کاترین اشتون و ویلیام برنز قائم مقام وزارت خارجه آمریکا برگزار شد.

در این دور از مذاکرات قرار است پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای (برنامه اقدام مشترک جامع) تدوین شود.

در پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 که طی روزهای 27 تا 30 خرداد ماه در شهر وین برگزار شد، نگارش متن پیش نویس این توافقنامه آغاز شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه این دور از مذاکرات در مقاله‌ای در روزنامه لوموند با بیان اینکه امروز فرصت منحصر به فردی در مذاکرات با 1+5 داریم ولی متاسفانه هنوز خیالبافی در برخی از طرف‌های مقابل وجود دارد، از آنها خواست از این خیالبافی‌ها دست بردارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پیامی ویدئویی در آستانه این مذاکرات اعلام کرد: در حالی که به 20 جولای (29 تیر ضرب‌الاجل توافق) نزدیک می‌شویم، احساس می‌کنم که باید بار دیگر هشدار دهم که تلاش برای امتیازگیری در لحظات آخر نتیجه‌ای بهتر از آنچه که در سال 2005 به دست آمد، نخواهد داشت.به آن کسانی که هنوز تصور می‌کنند تحریم‌ها بوده که ایران را پای میز مذاکره آورده، فقط می‌توانم بگویم که فشار در هشت سال گذشته و در واقع در طول 35 سال گذشته، امتحان خود را پس داده است.

ظریف با ذکر این نکته که تحریم‌ها مردم ایران را به زانو درنیاورده، نمی‌آورد و نخواهد آورد، تصریح کرد: هنوز برای خروج از این چرخه تشدید اوضاع، فرصت داریم. احترام متقابل را امتحان کنید. نتیجه خواهد داد. تلاش می‌کنیم تا به توافقی دست یابیم. نه یک توافق خوب یا توافقی بد، بلکه توافقی عملی و پایدار. و هر توافقی، اساسا نتیجه درک مشترک و نه تحمیل مواضع یک طرف یا طرف دیگر است.

ما آماده‌ایم تا با تمهیداتی قاطع تضمین کنیم که برنامه هسته‌ای‌مان همواره صلح‌آمیز می‌ماند. هنوز برای پایان دادن به این افسانه که ایران به دنبال ساخت بمب است، فرصت باقی است. ما برای اثبات این ادعای خود، سابقه‌ای 250 ساله از عدم تجاوزگری را داریم.

دولت متبوع من به پایان دادن به این بحران غیرضرور تا 20 جولای متعهد است. امیدوارم همتایانم نیز اینطور باشند.

کد خبر 264657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha