پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - هلن صدیق بنای: این بار تکنولوژی و نرم‌افزارهای روز دنیا، قصد دارند، جایگاه خبرنگاران را تصاحب کنند. همیشه خبرنگاران بودند که در باره تکنولوژی روز، آینده، فواید، معایب و... آن‌ها قلم فرسایی می‌کردند؛ اما حالا تکنولوژی در جایگاه خبرنگار، گزارش‌های اقتصادی (در حال حاضر) می‌نویسد، آن هم بسیار دقیق‌ و سریع تر از من و شما... جالب است نه؟

ربات خبرنگار

اين خبر را آسوشیتدپرس AP،منتشر كرده است. اين خبرگزاري نوشته است که در نظر دارد با استفاده از فناوری اتوماسیون و بهره‌گیری از نرم‌آفزارهاي کامپیوتری، تعدادی از مقاله‌ها و گزارش‌های اقتصادی خود را در مورد عملکرد سه ماهه شرکت‌ها تهيه کند.

با اینكار این خبرگزاری قادر خواهد بود تا به جای انتشار عملکرد ۳۰۰ شرکت، عملكرد۴۴۰۰ شرکت را پوشش داده و منتشر سازد.

اگر چه سردبيران اين رسانه گفته‌اند که این کار به معنی کاهش فرصت‌های شغلی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نخواهد بود، اما آينده بسيار نزديك نتيجه اين كار را نشان خواهد داد...

آنان حتي اين حركت براي روزنامه‌نگاران بسيار مفيد مي‌دانند. چرا كه از نظر آنان، روزنامه‌نگاران به كمك اين تكنولوژي مي‌توانند روي نوشته‌ها و گزارش‌های تحلیلی خود تمرکز يافته و  با زمان بيشتري گرایش‌های بازار را به صورت دقيق شناسایی کرده و مطالب اختصاصی و تخصصي با کیفیت و محتواي غني بنویسند.

تهیه محتواي غني در نشريات، خبرگزارها، سايت‌ها و وبلاگ‌ها، بايد بگونه‌اي باشد كه مطالب منتشر شده باعث جلب مخاطب بيشتر و نيز مورد علاقه بیشتر خوانندگان خود باشند.

به همين منظور، يعني با استفاده از فناوری شايد این امکان بوجود ‌ايد كه بتوان مطالب و گزارش‌هاي بسياري آماده کرد که تخصصي‌تر باشند.

ربات خبرنگار

شكي نيست كه روزنامه‌نگاري نيز مانند، سايرمشاغل با ظهور فناوري‌هاي مدرن وارد چالش‌هاي بزرگي شده و خواهد شد. چه بخواهیم و چه نخواهیم در دهه‌های آينده، کار روزنامه‌نگاری بسيار متفاوت با امروز خواهد بود، همچنان كه تا كنون شاهد تغييرات بزرگ بوديم و خواهيم بود.

آينده اين حرفه در عصر ربات‌هامي‌گويد؛ ربات‌هايي خواهند امد كه به جاي من و شماي خبرنگار، مصاحبه كنند، در صحنه حادثه حضور يابند و بدون مشكل عكاسي كرده  آن را ويرايش و اندازه بزنند و از همان جا به نشريه يا سايت مورد نظر ارسال كنند، گزارش تهيه كنند، با نرم‌افزارهاي پيشرفته به هر زبان و يا از هر زباني كه مي‌خواهند، ترجمه كنند، مطالب را ويرايش و خلاصه كنند و مطالبي جذاب با محتواي روز پسند  براي محتواهای چندرسانه‌ای‌ها توليد كنند.

تعجب كرديد؟ شايد هم ترسيديد؟ ولي اين دورنماي، نه ببخشيد! نزديك نماي پيشرفت و توسعه تكنولوژي در عرصه روزنامه‌نگاري است و هيچ گريزي از آن نيست.

البته يك روزنامه‌نگار انسان تنها با خلاقيت و متفاوت بودن نگاهش در مسائل است كه مي‌تواند جايگاه شغلي خود را در ميان ربات‌هاي خبرنگار برنامه‌ريزي شده دقيق و بي احساس آينده حفظ كند.

زماني كه يك ربات خبرنگار با نرم‌افزارهاي پيچيده و مدرن خود در كسري از ثانيه اخبار سايت‌هاي مختلف را مي‌خواند و در سطرها، تعداد كلمات مورد نياز، تنظيم فونت، ويرايش عكس و... براي نوع نشريه‌، سايت، گوشي‌ها و... تهيه و در سر ساعت‌ معين مورد درخواست سر دبير ارسال مي‌كند!!! به نظر شما يك خبرنگار انسان با سرعت متوسط ساعتي، چه نوع رقابتي مي‌تواند با اين مخلوق دست ساز خودش داشته باشد؟

با تمام اين تفاسير و پيش‌بيني‌هاي نگران كننده مي‌توان اميد داشت كه اين ربات‌ها به اين زودي‌ها "تاكيد مي‌شود"، غير ممكن نيست، ولي به اين زودي‌ها قادر به نوشتن گزارش‌هاي تحليلي نباشند. جاي شكرش باقي است! چرا كه اين كار در حال حاضر تنها به عهده خبرنگاران انساني است.

شايد اين خبر آسوشیتدپرس براي مردم كه دوست دارند با سرعت هر چه بيشتر در راس خبرها قرار گيرند و نيز سر دبيران محترم نشريات كه دوست دارند، بدون چون و چرا و با سرعت هرچه تمام‌تر اوامرشان بدون كم و كاستي انجام شود، بسيار جذاب و خوشايند باشد. اما تصور آینده‌ای که کار روزنامه‌نویسی و بلاگ‌نویسی به دست نرم‌افزارها انجام شود، براي ما خبرنگاران نه تنها خوشايند نيست بلكه نگران كننده و حسادت برانگيز است.

  • منبع:poynter 
کد خبر 264609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha