همشهری آنلاین: دانشمندان دریافتند که مغز انسان در طول ۲۰ هزار سال گذشته کوچک‌تر شده و ما احتمالا در اثر اهلی شدن، حجمی از نورون‌های مغزمان به اندازه یک توپ تنیس را از دست داده‌ایم.

مغز انسان به اندازه یک توپ تنیس کوچک‌تر شده است

به گزارش ایسنا، بر اساس سوابق فسیلی، در پایان آخرین عصر یخی در 20 هزار سال قبل، مغز یک مرد متوسط 1500 سانتی‌متر مکعب بوده است.

اکنون این حجم 1350 سانتی‌متر مکعب است، به این معنی که تقریبا به اندازه یک توپ تنیس از حجم نورون‌های مغز از بین رفته است.

روانشناسان دانشگاه بریستول به مقایسه کاهش اندازه مغز انسان با اختلافات بین مغز حیوانات وحشی و همتایان بومی آنها پرداختند.

کاهش 10 درصدی اندازه مغز ممکن است با تغییر شیوه زندگی انسان‌ها از شکارچی-جمع‌آوری کننده به جوامع کشاورزی مرتبط بوده که در آن مهارت‌های اجتماعی احتمالا به لحاظ تناسب اندام تکاملی اغلب از پرخاشگری پیشی گرفته است.

به گفته دانشمندان اگر پرخاشگری در اینجا انتخاب می‌شد، ممکن بود به کاهش تستوسترون و دیگر هورمون‌های تنظیم‌کننده رشد منجر شود.

فرآیند مشابهی در پرورش حیوانات وحشی به شکل حیوانات اهلی صورت می‌گیرد. به گفته محققان، همه حیواناتی که اهلی شده‌اند، مغز آنها کوچک‌تر شده است.

کد خبر 264585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha