همشهری آنلاین: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منشا بروز پدیده گرد و غباری که اکنون در تهران با آن مواجه هستیم کانون‌های داخلی است.

به گزارش ايرنا، سعید متصدی روز سه شنبه گفت: کانون‌هایی که امروز موجب بروز پدیده گرد و غبار در تهران شده است بیشتر از سمت کانون‌های موجود در غرب پایتخت است که ناشی از فعالیت معادن شن و ماسه و دیگر کانون‌هاست.

سال گذشته نیز در آبان ماه چنین کانونی در شرق تهران بر روی شهر تاثیر گذاشت و موجب افزایش غلظت گرد و غبار شد، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این پدیده امروز نیز ادامه داشته باشد اما از فردا چهارشنبه کاهش می‌یابد.

متصدی ادامه داد: در چند سال گذشته اقدامات زیادی برای کنترل و از بین بردن کانون‌های داخلی ریزگردها انجام نشد و مسئولان وقت اعلام می‌کردند، پدیده گرد و غبار قابل کنترل نیست در حالی که این شانه خالی کردن از بار مسئولیت است.

اگر روی کانون‌های داخلی ریزگردها کار می‌شد حداقل بسیاری از پدیده‌هایی که امروز در زمینه گرد و غبار با آن مواجه هستیم، کاهش می‌یافت.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای این که به این وضعیت سر و سامانی بدهیم، کار بر روی کانون‌های داخلی را آغاز کردیم که این کار با شناسایی این کانون‌ها در حال انجام است و بعد از آن وارد فاز مدیریت منابع آبی، خاک و کاشت گیاه برای تثبیت خاک می‌شود.

وی افزود: پیش‌بینی‌ها و بررسی سوابق پدیده گرد و غبار در ایران و تهران نشان داد که در فصل‌هایی از سال مانند اواخر بهار، تابستان و اوایل پاییز با این پدیده روبرو خواهیم شد به همین منظور در اسفند ماه کارگروه واکنش سریع مقابله با پدیده گرد و غبار را تشکیل دادیم.

متصدی با بیان این که انجام عملیات کاهش گرد و غبار و از بین بردن کانون‌ها یک فرایند چندین ساله است گفت: بر این اساس کارگروه واکنش سریع و مقابله با پدیده گرد و غبار با همکاری سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر نهادهایی که می‌توانند کمک رسانی کنند تشکیل شد تا در زمان بروز این پدیده حداکثر پوشش حفاظتی را برای مردم ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: این کانون‌های گرد و غبار طی چندین سال در کشور شکل گرفتند که اگر به طور صحیح مدیریت می‌شدند امروز با مشکل ریزگرد با این شدت حداقل از طریق کانون‌های داخلی مواجه نبودیم.

تلاش کردیم منابع انسان ساخت که پدیده ریزگردها را تشدید می‌کند کنترل کنیم تا از این مرحله عبور کنیم.

پدیده گرد و خاک و پراکندگی ذرات معلق از عصر روز گذشته استان البرز به ویژه کرج را فرا گرفته بود و اواخر روز گذشته به کلانشهر تهران رسید.

سازمان هواشناسی کشور شامگاه دوشنبه در اخطاریه شماره 11خود اعلام کرده بود با توجه به افزایش میزان سرعت باد در مناطق حومه تهران، با خیزش گرد و خاک مواجه شده‌ایم؛ بنابراین با در نظر گرفتن روند کاهش کیفیت هوا توصیه می‌کنیم جدا هموطنان از ترددهای غیر ضرور در شهر خودداری کنند.

مسئولان سازمان هواشناسی سرعت وزش باد را حداکثر 12 کیلومتر بر ثانیه برآورد کرده‌اند و اعلام شده که میدان دید در فرودگاه امام خمینی به 500 متر کاهش پیدا کرده است.

کد خبر 264550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha