چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

حذف یارانه و افزایش نرخ شیر خام به ۱۴۴۰تومان بهانه لازم برای افزایش قیمت شیر و لبنیات و کاهش بیشتر مصرف این اقلام را فراهم کرده است.


سكوت و انفعال مسئولان ستاد تنظيم بازار و وزارت جهادكشاورزي در مورد سرنوشت يارانه و قيمت شير خام موجب كليد خوردن رسمي افزايش قيمت شير و لبنيات و خطر كاهش شديد مصرف اين محصولات شده است. شركت‌هاي لبني كه از چند‌ماه پيش با استناد به افزايش هزينه تمام‌شده توليد نرخ برخي اقلام لوكس و كم‌مصرف لبنيات مانند ماست و شير طعم‌دار و انواع بستني را افزايش داده‌بودند، با افزايش نرخ شير خام به 1440تومان از ابتداي تير‌ماه كاهش شديد عرضه را در دستور كار قرار داده و برخي شركت‌ها با درج قيمت‌هاي غيرمصوب روي بسته‌بندي محصولات به استقبال افزايش قيمت شير و لبنيات رفتند. اين در حالي است كه روز گذشته يك عضو انجمن صنفي صنايع لبني در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به افزايش 15درصدي نرخ لبنيات، بر اعمال نرخ‌هاي جديد از هفته آينده تأكيد كرده است.

به گفته محمد فربد، گرچه افزايش قيمت 30درصدي خريد شير خام از دامداران توسط دولت اعلام شده اما از آنجا كه اين ميزان افزايش سبب مي‌شود تا محصول نهايي در صنايع لبني 30تا 33درصد گران شود اما كشش اين افزايش قيمت در جامعه مصرف‌كننده وجود ندارد، بر اين اساس صنايع لبني تصميم گرفتند تا قيمت‌ها را 15درصد افزايش داده و به همين نسبت قيمت خريد شير خام از دامداران را نيز افزايش دهند.

وي تأكيدكرد: شايد شير پاستوريزه، پنير و ماست تأثير‌پذيري بيشتري از افزايش قيمت‌ها داشته باشند كه آن هم بيشتر از 15درصد نيست. شير يك ليتري از 2000به 2300تومان افزايش مي‌يابد اما نرخ كره به‌دليل وارداتي بودن و عدم‌وابستگي به نرخ شير خام و شير يك ليتري استريل به‌دليل نبود كشش بيشتر قيمت در بازار بدون افزايش و همان نرخ 2هزارو 500تومان قبلي خواهد بود.

افزايش قيمت لبنيات تخلف است

كاهش عرضه و افزايش 15درصدي قيمت شير و لبنيات در حالي از ابتداي هفته جاري توسط برخي شركت‌هاي لبني صورت گرفته كه معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت از ابلاغ هرگونه مجوز افزايش قيمت اين محصولات اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند. مجتبي فراهاني با بيان اينكه هنوز مجوزي براي اعمال نرخ‌هاي جديد به توليد‌كنندگان فرآورده‌هاي لبني داده نشده است، به خبرنگار ما گفت: هرگونه تغيير قيمت كالاها و خدمات مشمول قيمت‌گذاري تنها با مجوز دستگاه‌هاي نظارتي ميسر است. بر اين اساس برخي شركت‌هاي لبني كه از قبل با درج قيمت‌هاي جديد روي بسته‌بندي محصولات اقدام به عرضه شير و لبنيات با نرخ‌هاي افزايش يافته كرده‌اند مرتكب تخلف شده و مشمول برخورد قانوني خواهند بود. تا زماني كه مجوز قانوني افزايش قيمت به شركت‌هاي لبني ابلاغ نشود اين شركت‌ها حق هيچ‌گونه تغيير نرخ شير و لبنيات را ندارند. وي با اعلام اينكه پيش از اين نيز در نشست‌هاي تخصصي بر ضرورت رعايت قيمت‌هاي مصوب توسط انجمن‌ها و شركت‌هاي لبني تأكيد شده، افزود: در اين چارچوب چندي پيش برخي شركت‌هاي متخلف متحمل پرداخت جرايم گرانفروشي شده‌اند.

رديف محصول قيمت قبلي (تومان) قيمت جديد (تومان)
1 شيركيسه اي 900 سي سي كم چرب 1250 1400 تا 1500
2 شيربطري اي پرچرب يك ليتري 2000 2300
3 شير يك ليتري استريل 2500 2500
4 خامه 100 گرمي 1100 1200
5 پنير يواف 400 گرمي 3700 4200 تا 4300
6 ماست دبه اي 2/5 كيلويي پرچرب 6500 7500
7 كره بدون تغيير بدون تغيير

 

کد خبر 264545

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha