همشهری آنلاین: سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازرسی از تأسیسات آب سنگین اراک در اواخر ماه جاری میلادی را تأیید کرد و گفت: ایران تکمیل این پروژه را حق غیرقابل انکار خود می‌داند.

دکتر علی‌اضغر سلطانیه در گفتگو با ایرنا افزود: تهران به فعالیت‌های تکمیل این پروژه ادامه می‌دهد زیرا این پروژه را به‌دلیل کاربرد پزشکی آن، به‌خصوص در زمینه رادیو داروها حق غیرقابل انکار خود می‌داند.

پروژه اراک قرار است جایگزین رآکتور تحقیقاتی تهران شود تا هرچه سریع‌تر ایزوتوپ‌ها را برای بیش از ‪ ۲۰۰‬بیمارستان کشور تأمین کند.

سلطانیه با تأیید موارد یاد شده در بیانیه روز جمعه 22 تیر آژانس افزود: این توافقات در سفر اخیر هیئت اعزامی آژانس به تهران به دست آمده و نشانه حسن نظر و همکاری ایران با آژانس است.

نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص اجرای روش‌های پادمانی در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز در اوایل ماه آینده میلادی نیز گفت: کشورها برای نظم‌دهی بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای، چنین شیوه نامه‌هایی را با آژانس تهیه می‌کنند که اقدام‌ایران نیز به این منظور انجام شده و در راستای منافع ملی کشور است.

ادامه دور دوم مذاکرات ایران و آژانس در وین

سلطانیه همچنین گفت که دور دوم مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص تدوین چارچوب نحوه حل و فصل مسایل باقیمانده دو هفته دیگر در وین، برگزار می‌شود.

در پی ارایه ایده دکتر علی لاریجانی، مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران در گفتگوهای مادرید و نیز دیدار وی با "محمد البرادعی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دوم تیرماه، چهارشنبه (بیستم تیرماه) هیئتی از آژانس به‌ریاست "اولی هاینونن" معاون امور پادمان‌های آژانس وارد تهران شد.

هاینونن با مقامات ایران که "جواد وعیدی" معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی ریاست هیئتی ایرانی را به عهده داشت، سه دور درخصوص طراحی چارچوبی برای نحوه حل و فصل مسایل باقیمانده مذاکره کرد.

دو طرف، پنجشنبه‌شب در مصاحبه‌ای مطبوعاتی مذاکرات خود را خوب و سازنده توصیف کردند و هاینونن اعلام کرد که دوطرف به توافقاتی دست‌یافته و اولویت‌ها شناسایی شده است.

وعیدی نیز اعلام کرد که در خصوص برخی مسایل توافقاتی ایجاد شده‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز امروز با صدور بیانیه‌ای جزئیات این توافقات را اعلام کرد.

بر اساس این بیانیه، بازرسی از تاسیسات آب سنگین اراک در اواخر ماه جاری میلادی، اجرای روش‌های پادمانی در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات نطنز در اوایل ماه آینده میلادی، توافق درباره چگونگی حل مسایل باقیمانده درباره آزمایش‌های قبلی ایران در زمینه پلوتونیوم و برگزاری نشستی در ماه آینده میلادی در این زمینه درایران و نیز برگزاری نشستی در اواخر ماه جاری میلادی در وین درباره وسعت و محتوای برنامه‌های غنی‌سازی اورانیوم و منشاء آلودگی‌ها، توافقاتی‌است که در مذاکرات اخیر آژانس با ایران به دست آمده است.

کد خبر 26440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز