الهام مصدقی‌راد: در حوزه جدید روابط بین‌الملل دیگر تنها دولت‌ها نیستند که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند بلکه دولت‌های محلی و شهرها نیز به عرصه ارتباطات بین‌المللی با یکدیگر ورود پیدا می‌کنند تا همسو با سیاست‌های ملی‌شان، در عرصه‌های گوناگون و تخصصی‌تری تبادل اطلاعات و تجربیات داشته و مدیریت‌های محلی را ارتقا دهند.

شهر تهران

در كنار تعاملات بين‌المللي دولت‌هاي محلي با يكديگر، اين دولت‌ها با مجامع و سازمان‌هاي تخصصي بين‌المللي نيز وارد تعامل مي‌شوند كه اين نيز يكي ديگر از شاخه‌هاي ديپلماسي شهري است.شهرداري تهران نخستين‌بار در سال 1347زماني‌كه هنوز با نام بلديه شناخته مي‌شد همكاري خود را با شركت‌هاي بين‌المللي آغاز كرد تا بتواند طرح جامع پايتخت را براي تهران تدوين كند.

در 1350نيز اين ارتباطات كه بيشتر براي بهره‌مندي از دانش شركت‌هاي خارجي بود براي تدوين طرح جامع حمل‌ونقل ادامه يافت. بعد از پيروزي انقلاب و در بحبوحه جنگ تحميلي ادامه اين روابط با كندي روبه‌رو شد تا اينكه در دهه70 براي ساماندهي شهر تهران از دانش و تجربيات بزرگ‌ترين نهاد بين‌المللي انتقال‌دهنده تجارب شهرهاي مختلف دنيا بهره‌مند شد. اين نهاد نيز تجربيات تهران را به ديگرشهرهاي دنيا انتقال داد.

سال87 را اما مي‌توان نقطه عطفي در فعاليت‌هاي بين‌المللي شهرداري تهران برشمرد. نخستين اجلاس شهرداران آسيايي در آبان‌ماه اين سال در تهران و به ميزباني شهرداري تهران برگزار شد. چند‌ماه بعد از آن شهردار تهران در ميان 11شهردار برتر دنيا در رتبه هشتم قرارگرفت.

همچنين قرار گرفتن تهران در ميان 10شهر برتر دنيا در زمينه ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان در دهمين اجلاس متروپليس، ارائه لوح برترين تجارب موفق شهري جهان به شهردار تهران در ششمين مجمع شهري جهان در ناپل ايتاليا در سال 91، برگزاري اجلاس شهر جهاني با حضور اساتيد دانشگاه و انجمن‌هاي علمي و تخصصي در حوزه ارتباطات، جامعه شناسي، ‌شهرسازي و غيره و همچنين شركت محمدباقر قاليباف شهردار تهران به همراه عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در اجلاس سران شهري جهان با نام ‌شهرهاي قابل زيست و پايدار كه در سنگاپور و با حضور تعداد زيادي از مديران شهري و وزراي زيرساخت دنيا برگزار شد، ازجمله فعاليت‌هاي بين‌المللي شهرداري در سال‌هاي اخير است كه البته 2مورد آخر آن نيز به‌تازگي اتفاق افتاده است.

رهاورد توسعه فعاليت‌هاي برون‌مرزي

همكاري بين‌المللي كلانشهرها دستاوردهاي ارزشمند وماندگاري براي طرفين خواهد داشت كه به جز آشنا كردن شهرها با تجربيات يكديگر در زمينه‌هاي مختلف، آنها را دربرنامه‌ريزي و اجراي بهتر سياست‌ها و برنامه‌هاي محلي و تأمين منافع شهروندان و پيشرفت و توسعه شهر ياري خواهد كرد. يكي از اين اقدامات ارزشمند كه از سوي شهرداري تهران انجام شد رونمايي از اطلس خليج‌فارس در مجمع شهري جهان در ناپل ايتاليا بود كه شهريور سال 91، كلانشهر تهران را در زمره مهم‌ترين اخبار بين‌المللي قرارداد و تقدير نمايندگان مجلس و اعضاي شوراي شهرتهران را به همراه داشت.

يكي ديگر از نتايج اين تبادل اطلاعات و ارتباط با سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي، دستاوردي است كه كارشناس دفتر مركزي‌ همكاري‌هاي سازمان بهداشت جهاني 4سال پيش آن را ركوردي جهاني دانست و گفت كه اگر امروز شهروندان در خيابان‌هاي تهران سالم حركت مي‌كنند، به‌دليل زحمات مديريت شهري است.

سياست‌هاي جديد و پيش رو در حوزه بين‌الملل

اكنون و در ادامه فعاليت‌هاي بين‌المللي قرار است شهردار تهران در‌ماه مبارك رمضان ميزبان سفراي كشورهاي اسلامي باشد. «رمضان، ميراث مشترك مسلمانان» نيز برنامه‌اي فرهنگي است كه با حضور بخش فرهنگي سفارتخانه‌هاي كشورهاي اسلامي و انجمن‌هاي دوستي اين كشورها در برج ميلاد برگزار خواهد شد كه به‌گفته گشتاسب مظفري معاون مركز ارتباطات و بين‌الملل شهرداري تهران، نشست قاليباف با سفراي اسلامي يكي از 2نشست روتين سالانه وي با سفراست، ديگر نشست نيز هرساله به‌صورت عمومي و با همه سفرا برگزار مي‌شود.

بعد از‌ماه رمضان نيز تهران، ميزبان اجلاس شهرداران پايتخت‌ها و كلانشهرهاي گروه D8 است كه 8كشور اسلامي بزرگ و مهم و در حال توسعه دنيا يعني ايران، تركيه، مصر، نيجريه، پاكستان، بنگلادش، مالزي و اندونزي در آن شركت خواهند داشت. همچنين از سياست‌هاي شهرداري تهران در اين دوره توسعه ديپلماسي رويدادهاي بزرگ در پايتخت در ابعاد ورزشي، فرهنگي، علمي، پزشكي، اقتصادي و حمايت از ميزباني اين رويدادهاست تا تلاشي باشد براي ارتقاي ‌شأن و جايگاه تهران و ايران در تمام دنيا.

کد خبر 264112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha