همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه با بیان این که مجلس شورای اسلامی تصمیم نهایی را درباره پذیرش پروتکل الحاقی می‌گیرد، گفت: یکی از موضوعات توافق جامع هسته‌ای با ۱+۵ پذیرش پیوستن به پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی اتمی است اما در مذاکرات هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم.

ظریف

خانه ملت نوشت: «محمد جواد ظریف» درباره امضای پروتکل الحاقی از سوی ایران، افزود: اگر توافق جامع هسته ای به نتیجه برسد و متن آن به شکل کامل تدوین و به امضای ایران و 1+5 برسد یکی از موضوعات آن پذیرش پیوستن به پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

وی یادآور شد: اگر به آن مرحله برسیم مجلس در این زمینه تصمیم می گیرد.

رییس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به آن که یک ماه به فرصت در نظر گرفته شده برای رسیدن به توافق جامع هسته ای بین ایران و 1+5 باقی مانده است، آیا وزارت امور خارجه رایزنی های لازم را با مجلس انجام داده است، گفت: ما در مذاکرات هنوز به آن مرحله نرسیده ایم که پروتکل الحاقی را بپذیریم و اگر به آن مرحله برسیم با مجلس در این باره بحث می کنیم.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه (دوم تیرماه) در این زمینه گفت: اگر تحریم ها برداشته شود، خصومت ها از بین رود و همه مسایل مربوط به پرونده هسته ای حل شود و تنها شفافیت باقی بماند تا 1+5 نگرانی بی موردی نداشته باشد، حاضریم پروتکل الحاقی را امضا کنیم اما تصمیم گیرنده نهایی مجلس است.

وی درباره شروط دیپلمات های ایران برای پذیرش پروتکل الحاقی گفت: کشورهای دنیا مجبور نیستند پروتکل الحاقی را امضا کنند یا بپذیرند و اگر می پذیرند تحت شرایطی آن را امضا می کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه نیز روز چهارشنبه (چهارم تیرماه) در نشست هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره پروتکل الحاقی گفت: یکی از موضوعاتی که در برنامه اقدام مشترک درباره آن صحبت شد این بود که اگر به توافق جامع برسیم بخشی از کار پروتکل الحاقی است که این موضوع به چگونگی روند پیشرفت مذاکرات بستگی دارد. اگر پیشرفت به شکلی باشد که متن تدوین و مورد توافق طرفین قرار گیرد، یک بند به این موضوع خواهد پرداخت.

وی تاکید کرد: البته تصمیم گیری درباره پذیرش پروتکل الحاقی در اختیار وظایف مجلس شورای اسلامی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه عزم سیاسی در مجموعه کشور وجود دارد و طرف های مذاکره کننده ما نیز به جدیت ایران در مذاکرات اذعان دارند، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده که فضای مذاکرات مبتنی بر کار سخت و حرفه ای پیش رفته و در صورت واقع بینی بیشتر طرف مقابل، قدم ها به پیش برود.

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره فعالیت های هسته ای ایران دوم ژوئیه -11 تیر ماه - در شهر وین برگزار می شود، در این دور در صورت دستیابی دو طرف به توافق متن توافق جامع نگارش می شود.

کد خبر 263931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha