دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا درحالی‌که درگیری‌های نیروهای عراق با تروریست‌های داعش به اوج خود رسیده، به‌صورت غیرمنتظره به بغداد رفت تا دیدارهایی زنجیره‌ای با مقام‌ها و رهبران سیاسی این کشور داشته باشد؛

جان گری

مذاكراتي كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد بيشتر از آنكه بر كمك به عراق براي مقابله با افراط‌گراها متمركز باشد، به فشار بر مالكي براي تشكيل دولت جديد است.كري كه روز گذشته پس از وعده كمك‌هاي مالي و نظامي به مصر وارد بغداد شده بود، در نخستين حلقه گفت‌وگوهايش، ديداري 100دقيقه‌اي با نوري مالكي، نخست‌وزير عراق داشت. جزئياتي از اين مذاكرات منتشر نشده اما گفته مي‌شود كه وزير امور خارجه آمريكا نوري مالكي را براي تشكيل دولتي جديد تحت فشار قرار داده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرده كه كري در اين سفر اقدام‌هاي آتي آمريكا براي كمك به عراق را مطرح مي‌كند و از مقام‌هاي عراقي مي‌خواهد كه هر‌چه سريع‌تر دولت جديد را تشكيل دهند. جان كري پس از خروج از اتاق مذاكره با مالكي در پاسخ به خبرنگاران درباره گفت‌وگوها تنها به گفتن اينكه «همه‌‌چيز خوب بود» بسنده كرد اما به گزارش گاردين تصاوير اين ديدار و حركات مقام‌هاي دوطرف نشان مي‌دهد كه جو مذاكرات تنش‌آلود بوده است. در اتاق مذاكرات علاوه بر مالكي، ديگر مقام‌هاي عراق ازجمله هوشيار زيباري، وزير امور خارجه، وزير دفاع و فرمانده بخش ضد‌تروريسم ارتش حضور داشتند.

ديدار با عمار حكيم

وزير امور خارجه آمريكا در حالي به عراق سفر كرده كه درگيري‌ها ميان نيروهاي نظامي و مردمي عراق با شبه‌نظاميان داعش همچنان ادامه دارد و برخي منابع مي‌گويند نوار مرزي عراق با اردن به‌تدريج به كنترل كامل افراطي‌ها در مي‌آيد. مقام‌هاي امنيتي اردن اما اعلام كرده‌اند كه امنيت كامل در نوار مرزي اين كشور با عراق برقرار است.

جان كري روز گذشته در حلقه دوم ديدارهاي زنجيره‌اي خود با مقام‌ها و رهبران گروه‌هاي سياسي عراق به ملاقات عمار حكيم رئيس مجلس انقلاب اسلامي عراق رفت. نيويورك تايمز گزارش داده كه در اين ديدار كري با ابراز خشنودي از ديدار عمار حكيم گفته است كه خاطرات خوبي از سيدعبدالعزيز حكيم، پدر وي دارد. كري همچنين تأكيد كرد كه خانواده حكيم نقشي مهم و طولاني در صحنه سياسي عراق دارند.

وزير امور خارجه عراق روز يكشنبه اين مسئله را كه آمريكا به‌دنبال انتخاب شخص مناسب خود براي رهبري عراق است، رد كرد. باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا هم هر چند 300كارشناس نظامي اين كشور را به عراق اعزام كرده اما به‌طور ضمني اقدام نظامي اين كشور عليه داعش را مشروط به تشكيل دولت جديد عراق كرده است تا نوري مالكي تحت فشاري همه‌جانبه قرار بگيرد.
با وجود پيروزي گسترده ائتلاف مالكي در انتخابات پارلماني اخير عراق، مقامات غربي و برخي كشورهاي عربي منطقه بر كناره‌گيري او از قدرت تأكيد دارند.

در ديدار كري از مصر مقام‌هاي آمريكا از‌سرگيري كمك‌هاي مالي و نظامي به قاهره را پس از به قدرت رسيدن فرمانده سابق ارتش اعلام كردند. كري در قاهره هم اعلام كرد كه ايدئولوژي و خشونت گروه‌هاي افراطي تهديدي نه فقط براي عراق كه براي كل منطقه خاورميانه است.فشار آمريكا بر مالكي در حالي صورت مي‌گيرد كه مراجع تقليد عراق با تأكيد بر وحدت ملي عراق در اولويت اول خواستار همبستگي و دفاع همگاني از كشور در مقابل تروريست‌هاي داعش و خطر تجزيه كشور شده‌اند.

نبرد لحظه به لحظه

خبرگزاري فرانسه گزارش داده كه شبه‌نظاميان افراطي كنترل فرودگاه استراتژيك تلعفر را به‌دست گرفته‌اند و در تلاش هستند تا كنترل كل نوار غربي و مرز با اردن را به‌دست بگيرند. ارتش عراق همچنين نيروهاي خود را به منطقه سد حديثه اعزام كرده تا جلوي پيشروي تروريست‌هاي داعش گرفته شود. اين نگراني وجود دارد كه تروريست‌هاي داعش به سد حديثه، روي رود فرات، حمله كنند. اين سد بخش چشمگيري از آب و برق عراق را تأمين مي‌كند و حجم ذخيره آب آن به قدري است كه تخريب احتمالي آن از سوي داعش، سيل و خرابي‌هاي گسترده‌اي به بار خواهد آورد. روز گذشته همچنين درحالي‌كه نيروهاي امنيتي عراق با كمك عشاير توانستند استان ديالي را به‌صورت كامل پاكسازي كنند، در حمله‌اي در جنوب عراق 70زنداني كشته شدند.

نيروهاي امنيتي عراق همچنين توانستند چند روستا و شهر در سامرا واقع در استان صلاح‌الدين را از وجود نيروهاي تروريستي پاكسازي كنند. داعش توانسته‌است برخي نقاط مرزي با اردن و سوريه را به تصرف خود درآورد و گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه انتقال تسليحات به‌دست آمده از عراق به سوريه را در دستور كار دارند. مركز موسوم به «ديده‌بان حقوق بشر سوريه» گزارش داده كه داعش با تجهيزات و تسليحاتي كه از عراق به‌دست آورده در حال جنگ با ديگر مخالفان مسلح دولت سوريه در شمال اين كشور است. گفته مي‌شود كه براي نخستين بار تروريست‌هاي داعش در سوريه از خودروهاي زرهي و نفربرهاي آمريكايي كه از عراق به‌دست آورده‌اند، استفاده كرده‌اند.

کد خبر 263567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha