همشهری آنلاین: هزاران تن از اعضای "سرایا السلام" رژه نظامی خود را در شهرک "الصدر" بغداد و دیگر شهرهای عراق آغاز کردند.

بسیج مردم عراق برای مقابله با تروریست های داعش

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، هزاران تن از اعضای سرایا السلام (گردان‌های صلح) که وابسته به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق است، رژه نظامی را در شهرک الصدر واقع در شرق بغداد آغاز کردند.

این رژه نظامی که با هدف حمایت از مقدسات دینی در برابر گروه "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به داعش و به درخواست مقتدی صدر صورت می‌گیرد، در استان‌های بغداد، بصرة، نجف، کربلا، میسان، کرکوک، واسط، ذی قار و المثنی برگزار می‌شود.

مقتدی صدر پیشتر خواهان تشکیل "سرایا السلام" برای حمایت از امکان مقدس، مساجد، حسینه‌ها و کلیساها شده و اعلام کرده بود که همگان می‌توانند به این گردان‌ها بپیوندند.

شرکت کنندگان در این رژه یونیفورم نظامی بر تن کرده و پرچم عراق و تصاویر محمد صادق الصدر، پدر مقتدی صدر را در دست گرفتند.

از سوی دیگر 10 استان عراق در مرکز و جنوب این کشور اعلام کردند که تعداد داوطلبان آنها برای مقابله با داعش به دو میلیون تن رسیده است.

این در حالی است که مرجع عالیقدر شیعیان تاکید کرده است که درخواستش برای مقابله با داعش بوده است و درخواست این مرجعیت با هدف ایجاد شبه‌نظامیان طائفه‌ای نبوده است.

استانداران 10 استان در بیانیه‌ای مطبوعاتی پس از نشستی در هتل ریحان روتانا در مرکز کربلا اعلام کردند که در این نشست راه‌ها برای سازماندهی مشارکت داوطلبان و ایجاد فضای مناسب جهت موفقیت آمیز بودن حمایت مردمی از نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی مورد بررسی قرار گرفته است.

در همین راستا یک منبع امنیتی در استان نینوا اعلام کرد که نیروهای پیشمرگ کردستان عراق میان مناطق تحت سیطره خود با شهر موصل خندق حفر کرده‌اند.

نیروهای پیشمرگ مناطقی در استان‌های نینوا، کرکوک، دیالی و صلاح الدین را در دست گرفته و تاکید می‌کنند که از کرکوک و مناطق دیگر عقب‌نشینی نمی‌کنند به همین خاطر حفر خندق را آغاز کرده‌اند تا مناطق تحت کنترل خود را از شهر موصل جدا کنند.

همچنین یکی از نیروهای پیشمرگ در منطقه "الزهراء" واقع در شمال موصل به دست گروه داعش كشته شد.

شعله ور شدن آتش اختلافات درونی تروریست ها در عراق

از سوي ديگر منابع آگاه عراق روز شنبه گفتند: در درگیری های درونی گروه های تروریستی که با یکدیگر برای اشغال بخش هایی از شمال خاک عراق می جنگیدند، در استان کرکوک 17 تن قربانی شدند.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از کرکوک در عراق، این منابع افزودند: درگیری ها میان گروه های تروریستی از جمعه شب نیروهای داعش و یک گروه ترویستی دیگر به نام ˈارتش طریقت نقشبندیهˈ( از عناصر حزب بعث و طرفداران دیکتاتور معدوم عراق) در ˈحویجهˈ در استان کرکوک آغاز شد.

هر چند علل و انگیزه های مختلفی برای شروع این درگیری ها مطرح نشده، که نشانه بالقوه از هم پاچیده شدن ائتلاف میان تروریست هاست که در مدتی کمتر از 2 هفته بخش هایی از شمال عراق را اشغال کرده اند.

به گفته یک مقام امنیتی، تروریست های ارتش نقشبندیه درخواست نیروهای داعش رابرای تحویل دادن سلاح هایشان و متعهد شدن به اطاعت از داعش را رد کرده بودند.

اما شاهدان به فرانس پرس گفتند: درگیری های 2 طرف بر سر تصرف مخازن سوخت موجود در این منطقه بوده است.

به گفته تحلیلگران، تروریست های فعال در عراق از مجموعه ای از گروه های تشکیل شده اند که بزرگترین آن ها داعش است و نیروهای وفادار به صدام دیکتاتور معدوم بغداد نیز یکی از این گروه ها به شمار می روند.

کد خبر 263231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha