مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشجوی دوره دکترا دانشگاه ناوارا در اسپانیا موفق شد با استفاده از نانوذرات اکسیدتیتانیوم تقویت شده با نیتروژن، ماده‌ای با خاصیت زدودن آلودگی‌های آلی از آب تولید کند.

به گزارش ایرنا، این دانشجو که آبوئین نام دارد در تحقیقی که در پایان‌نامه دکترای خود ارایه کرده است، از نانوذرات یک تا 100 نانومتری اکسیدتیتانیوم استفاده کرده است.

این نانوساختار می‌تواند طیف وسیعی از نور خورشید را جذب کند و واکنش شیمیایی انجام دهد؛ به این طریق مقادیر زیادی از آلاینده‌های موجود در آب از بین می‌رود. همچنین به دلیل وجود خواص مغناطیسی در این ذرات، می‌توان آنها را از آب جدا کرد و مورد استفاده قرار داد.

پدیده مورد استفاده در این پژوهش، فرآیند فتوکاتالیستی است که در آن نور می‌تواند روی یک ماده تاثیر بگذارد و موجب واکنش کاتالیستی شود؛ تابش نور سبب فعال شدن اکسید تیتانیوم و ایجاد رادیکال‌های آزاد اکسیدکننده مختلفی می‌شود. این رادیکال‌ها قادرند آلاینده‌های آلی موجود در آب را حذف کنند.

این دانشجو در مورد تحقیق خود توضیح داد: این روش برای حذف برخی از آلاینده‌های آلی بسیار مناسب است و می‌تواند جایگزینی برای روش‌های تصفیه فعلی باشد.

یکی از مزایای این روش این است که می‌توان از نور خورشید به جای پرتو فرابنفش که خطر کمتری نسبت به این پرتوها دارد، استفاده کرد.

کد خبر 263172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha