جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون وزارت بهداشت با بیان اینکه سالی ۸۰ هزار ایرانی به دلیل فشار خون بالا می‌میرند گفت" مردم کانادا روزانه بین ۱.۸ تا ۲.۵ گرم نمک مصرف می‌کنند اما این عدد برای ایران روزی ۵ تا ۱۰ گرم است که اگر کنترل نشود، فشار خون و سپس سکته‌های قلبی و مغزی به همراه دارد.

فشار خون

به گزارش ایلنا، دکتر علی اکبر سیاری در مراسم گشایش اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور به مصرف نمک به عنوان یکی از عوامل بروز فشار خون اشاره کرد و گفت: مردم در کانادا روزانه 1.8تا 2.5 گرم نمک استفاده می‌کنند این در حالی است که مصرف نمک در میان ایرانیان در هر روز پنج تا 10 گرم است که اگر این میزان مصرف کاهش نیابد و یا کنترل نشود، فشار خون و در پی آن سکته‌های قلبی و مغزی هم کنترل نمی‌شود.

سیاری افزود: مردم کشورمان می‌توانند 85 سال عمر عاری از ناتوانی و معلولیت داشته باشند این در حالی است که مردم در سنین 40 و 50 سال به انواع ناتوانی‌ها مبتلا می‌شوند.

وی فشار خون بالا، دیابت، چاقی، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، چربی خون بالا و مصرف سیگار را به عنوان عوامل وقوع 50 درصد مرگ‌ها در کشور معرفی کرد.

وی گفت: این عوامل باعث بیماری‌های غیر واگیر همچون سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود اما متاسفانه الگویی که کشور ما برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن و غیر واگیر دارد، فعال و کار ساز نیست.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: باید الگویی طراحی شود تا عوامل خطر بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های غیر واگیر در آن مدل کنترل شود.

وی ارتقای آگاهی و مهارت‌های خود مراقبتی به میزان 30 درصد و افزایش مشارکت مردم در خودمراقبتی را از اهداف راهبردی وزارت بهداشت عنوان کرد.

معاون وزیر بهداشت همچنین تحول نظام سلامت را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر خیلی از مسایل از جمله جمعیت و سبک زندگی مردم تغییر کرده است که این موضوعات تحول در نظام سلامت به ویژه در حوزه بهداشتی کشور را می‌طلبد.

وی گفت: دراین زمینه شبکه جامع و همگانی سلامت راه اندازی می‌شود که چهار برنامه مراقبت از روستاییان، ارایه خدمات سلامت به حاشیه نشین‌ها، ارایه خدمات سلامت به مردم کلان شهر‌ها و استقرار آزمایشی در دو استان فارس و مازندران و حداقل یک شهرستان در هر استان، برنامه‌های مهم این شبکه است.

کد خبر 263127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha