همشهری آنلاین: بنا به اعلام دولت آمریکا، داعش در عراق یک کارخانه را که زمانی رژیم صدام در آن تسلیحات شیمیایی تولید می‌کرد، به اشغال خود درآورده است.

daesh

خبرگزاری اتریش از بغداد و واشنگتن گزارش داد، جن ساکی اعلام کرد داعش (دولت اسلامی در عراق و شام) مجتمع المثنی را اشغال کرده است.

وی در همین حال گفت تصور نمی‌کند داعش در موقعیتی باشد که بتواند در آنجا سلاح شیمیایی بسازد، زیرا مواد انبار شده در آنجا قدیمی است. این مجتمع حدود 70 کیلومتری شمال غرب بغداد واقع است.

بنا به اطلاعات سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، از آغاز دهه 1980 در این کارخانه سلاح‌های شیمیایی همچون گاز خردل و گاز اعصاب سارین تولید می‌شد. حین جنگ عراق علیه ایران برنامه تولید تسلیحات شیمیایی در این کارخانه نوسازی شد.

بنا به اعلام سیا، سال 1987 میلادی 209 تن سارین تولید شد و در سال 1988 این حجم به 394 تن رسید. بنا به گفته این سازمان، این کارخانه در جنگ اول خلیج فارس هدف قرار گرفت. اوایل دهه 1990 هم تدابیر عراق برای نابودسازی تسلیحات شیمیایی‌اش تحت نظر گرفته شد.

ساکی گفت با این حال واشنگتن از اینکه هر یک از تاسیسات نظامی در عراق به دست داعش بیفتد نگران است. گرچه آمریکا تصور نمی‌کند که این تاسیسات مواد مرتبط نظامی را برای تولید سلاح شیمیایی در اختیار داشته باشد، "اما اگر نگوییم ناممکن، بسیار دشوار است که بتوان این مواد را به شکل ایمنی جابجا کرد."

کد خبر 263116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha