همشهری آنلاین: دستورالعمل نحوه مشارکت درساخت و نگهداری راه‌های روستایی در در اجرای بند ۸ اصل ۳ قانون اساسی و بند ۴ سیاست‌های کلی نظام در بخش حمل و نقل و بند ۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد.

راه‌های روستایی

 به گزارش مركز روابط عمومي و اطلاع رساني متن كامل اين دستورالعمل به شرح زير است.

  • دستورالعمل نحوه مشاركت درساخت و نگهداري راه‌هاي روستايي

در اجراي بند 8 اصل 3 قانون اساسي (1) و بند 4 سياست‌هاي كلي نظام در بخش حمل و نقل (2) و بند 1 سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي (3)، دستورالعمل نحوه مشاركت در ساخت و نگهداري راه‌هاي روستايي به شرح زير ابلاغ مي گردد:

فصل اول-كليات و تعاريف

مشاركت كننده (خير): اشخاص حقيقي يا حقوقي غير دولتي كه از منابع خود اقدام به كمك مالي، فني،‌خدماتي، ماشين‌آلات، تامين مصالح، تامي عرصه و اعيان، احداث، توسعه، تجهيز و نگهداري راه و اهدا آن‌ها به وزارت راه و شهرسازي اقدام كنند.

مشاركت:‌ عبارت است از كمك‌هاي مالي، فني،‌خدماتي، تامين ماشين‌آلات، مصالح، زمين (ملك)، معدن و ...

راه روستايي: انواع راه‌هاي فرعي و روستايي كه براي بهره برداري عموم مورد استفاده قرار مي گيرند و مبدا يا مقصد آن يك روستا بوده در سامانه اطلاعات جغرافيايي راه روستايي ثبت شده باشد.

احداث راه روستايي: اجراي تمام يا بخشي از عمليات عمراني براي زيرسازي، روسازي، بهسازي، تعريض، اصلاح مسير در نقاط حادثه خيز، احداث ابنيه فني، اجراي تاسيسات و تجهيزات (نمازخانه، راهدارخانه، سرويس بهداشتي، پاركينگ و مراكز رفاهي بين راهي)

نگهداري راه روستايي: كليه عمليات مورد نياز براي نگهداري و تامين سطح سرويس راه روستايي از قبيل قيرپاشي، برف روبي، بازرسي، تامين و تعمير ابنيه فني، تاسيسات تجهيزات ايمني، تابلوها و خط كشي‌هاي لازم، رفع نقاط حادثه خيز، اجراي روكش و لكه گيري موضعي

مجوز:‌اعلام موافقت و امضاي تفاهم نامه با مشاركت در احداث و نگهداري راه روستايي از طرف نماينده قانوني وزارت راه و شهرسازي

1- دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است براي نيل به اهداف مذكور در اصل دوم همه امكانات خود را براي امور زي بكار گيرد:‌ مشاركت عامه مردم در تعيين سرنوشت سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خويش

2- فراهم كردن زمينه جذب سرمايه‌هاي داخلي و خارجي و جلب مشاركت مردم و گسترش بيمه در همه فعاليت‌هاي بخش حمل و نقل

3- تامين شرايط و فعال سازي كليه امكانات و منابع مالي و سرمايه‌هاي انساني و علمي كشور به منظور توسعه كارآفريني و به حداكثر رساندن مشاركت آحاد جامعه در فعاليت‌هاي اقتصادي با تسهيل و تشويق همكاري‌هاي جمعي و تاكيد بر ارتقا درآمد و نقش طبقات كم درآمد و متوسط

فصل دوم-انواع مشاركت در احداث و نگهداري راه روستايي

مشاركت مالي: انواع مشاركت اعم از نقدي و يا تامين منابع مالي به صورت وام (با تضمين مشاركت كننده) با منشا داخلي و يا خارجي كه توسط مشاركت كننده تامين مي گردد. (در اين حالت متقاضي خودش اجراكننده نيست)

مشاركت اجرايي: مشاركت در عمليات اجرايي پروژه، يا بخشي از آن علاوه بر مشاركت مالي

تبصره: هرگونه مشاركت با منشا خارجي بايد پس از اخذ مجوز از مراجع رسمي و قانوني ذيربط صورت گيرد.

فصل سوم - تسهيلات و كمك‌هاي وزارت راه و شهرسازي در احداث و نگهداري راه روستايي

وزارت راه و شهرسازي در اجراي وظايف مرتبط بويژه ماده 232 قانون برنامه پنجم و براساس قوانين بودجه سنواتي، به منظور گسترش مشاركت‌هاي مردمي در احداث ونگهداري راه‌هاي روستايي داراي مجو، تسهيلات و كمك‌هاي ذيل را براي اجراي طرح‌هاي مورد نظر به عهده مي گيرد:

بررسي و كنترل مطالعات و نقشه‌هاي اجرايي-كنترل امور فني و مهندسي مورد نياز شامل بررسي و تصويب مطالعات اوليه و تفصيلي و نقشه‌هاي اجرايي پروژه‌ها از سوي كارشناسان وزارت راه و شهرسازي و ادارات كل ذيربط صورت مي پذيرد. قبل از شروع عمليات اجرايي مطالعات و نقشه‌هاي اجرايي بايد از سوي ادارات كل راه و شهرسازي و در صورت نياز مهندسان مشاور ذيصلاح، تهيه و به تصويب مراجع ذيربط برسد.

همكاري در تامين زمين محل اجراي پروژه-به منظور امكان اجراي پروژه‌ها، همكاري لازم از سوي اداره كل راه و شهرسازي مربوطه براي تامين زمين محل اجراي پروژه مطابق نقشه‌هاي اجرايي مربوطه صورت مي پذيرد شروع عمليات اجرايي قبل از تامين و تملك زمين به نفع دولت ممنوع است.

تامين مصالح-بخشي از مصالح و تجهيزات مورد نياز پروژه‌هاي مورد تاييد در شبكه راه‌هاي روستايي حسب مورد و در چارچوب مقررات از سوي معاونت راه روستايي وزارت راه و شهرسازي يا ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها تامين مي گردد.

كنترل و نظارت فني درحين عمليات اجرايي-به منظور تطبيق مشخصات اجرايي پروژه با مشخصات فني مورد نظر، كنترل و نظارت عاليه فني درحين عمليات اجرايي براساس استانداردها، آيين نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي فني واجرايي از سوي ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها و معاونت راه و روستايي صورت مي پذيرد. (انتخاب دستگاه نظارت و آزمايشگاه كنترل و آزمايشگاه كنترل كيفي، با تاييد اداره كل راه و شهرسازي استان انجام مي شود.)

فصل چهارم-شرايط مشاركت كننده و مراحل مشاركت

شرايط مشاركت كننده:

مشاركت كننده در اجراي پروژه‌ها بايد داراي صلاحيت فني و اجرايي بوده يا مجري واجد صلاحيت را معرفي كند.

مراحل بررسي پيشنهاد، صدور مجوز و انجام طرح‌هاي مشاركتي

آگاهي از طرح‌ها و پروژه‌هاي مورد مشاركت در شبكه راه‌هاي روستايي كه توسط ادارات كل راه و شهرسازي معرفي مي گردند.

ارائه پيشنهاد مشاركت از سوي مشاركت كننده براساس اطلاعات به روز شده طرح يا پروژه مورد نظر با ارسال نامه از سوي متقاضي و يا تنظيم صورت جلسه اوليه مذاكرات و مجوز اجرا.

تنظيم تفاهم نامه اوليه مشاركت دو جانبه (نماينده وزارت راه و شهرسازي و مشاركت كننده) و يا سه جانبه (نماينده وزارت راه و شهرسازي، مشاركت كننده و انجمن خيرين راه و ترابري) مطابق نمونه پيوست كه در آن تعهدات طرفين، زمان بندي و مشخصات فني و اجرايي مورد نظر بطور دقيق و شفاف قيد گردد.

تكميل و تصويب مطالعات تفصيلي از سوي ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها يا مهندسان مشاور ذيصلاح

بررسي و حصول اطمينان از توان فني و اجرايي و صلاحيت پيمانكار پروژه از سوي وزارت راه و شهرسازي (داشتن دانش فني، سرمايه، نيروي انساني ، ماشين آلات و مديريت متناسب)

تامين زمين محل پروژه با تنظيم صورت جلسه مربوطه توسط مشاركت كننده و ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها و تملك آن به نام دولت با نمايندگي وزارت راه و شهرسازي

شروع عمليات اجرايي با تهيه ساختار شكست كار پروژه و زمان بندي اجرا

ثبت مشخصات و برآورد پروژه در سامانه مشاركت مردمي معاونت راه روستايي

تكميل پروژه و تحويل آن به ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها با تنظيم صورت جلسه به همراه مستندات فني مرتبط و نصب تابلوي در محل پروژه حاوي خلاصه اطلاعات پروژه و نام و مشخصات مشاركت كننده (خير) در محل پروژه

رسيدگي به اختلافات

مرجع تفسير تفاهم نامه و رسيدگي به اختلافات معاونت راه روستايي وزارت راه و شهرسازي است و طرفين ضمن پذيرش و رعايت نظرات معاونت مذكور حق مراجعه به مراجع قضايي را از خود سلب مي كنند و نظر صادره قطعي و لازم الاجرا براي طرفين است.

فصل پنجم-ساير اقدامات در اجراي پروژه‌هاي مشاركتي

با توجه به آن‌كه مشاركت كنندگان، به عنوان عضو انجمن خيرين راه و ترابري محسوب مي گردند اقدامات ذيل در فرآيند مطالعه و اجراي پروژه‌هاي مربوطه صورت پذيرد:

مشخصات و اطلاعات پروژه‌هاي مشاركتي در دست اجرا و خاتمه يافته توسط ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها در بانك اطلاعاتي و سامانه GIS راه روستايي به صورت يك لايه مجزا درج گردند.

هر ماهه گزارش پيشرفت فيزيكي و ريالي پروژه‌ها، از سوي ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها، براي معاونت راه و روستايي ارسال و يا بر وي سامانه‌هاي مورد نظر درج گردند.

با عنايت به لزوم رعايت رعايت نظرات خيرين، لازم است امكان بازديد كنترل و نظارت بر پروژه براي مديران و كارشناسان معاونت راه روستايي و انجمن خيرين راه و ترابري ميسر باشد.

ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها موظفند نسبت به مستندسازي مراحل اجرايي پروژه‌ها اقدام‌ها و گزارشات و مستندات مربوطه را به همراه يك نسخه از صورت جلسه تحويل پروژه، در پايان كار براي معاونت راه روستايي ارسال و بر روي سامانه‌هاي الكترونيكي مورد نظر نيز درج كنند.

کد خبر 263112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha