همشهری آنلاین: می‌گویند خنده بر هر درد بی‌درمان دواست، اما اگر خود خنده به بیماری تبدیل شود، چه می‌توان گغت؟

به نوشته لایوساینس خنده یک دختر ۶ ساله در بولیوی که از به حملات خنده غیرقابل‌کنترل و نامتناسب دچار شده است، نشانه‌ای از یک مشکل مغزی بود، اما پزشکان در ابتدا خنده این دختر با به «سوءرفتار» او نسبت دادند.

دکتر خوزه لیندرس بورگوس زولتا از مرکز تصویربرداری پیشرفته پزشکی در این باره گفت: «این دختر را لوس، دیوانه - و حتی تسخیرشده بوسیله شیطان خواندند.»

اما بورگوس زولتا کشف کرد که علت حقیقی حملات خنده این دختر که در اصطلاح پزشکی به آن حملات «جلاستیک» (gelastic) می‌گویند، یک تومور مغزی است.

پزشکان پس از اسکن مغزی این دختر یک هامارتوم، تومور خوش‌خیم کوچکی را کشف کردند که بر روی قطعه گیجگاهی مغز او فشار می‌آورد. پس از جراحی و برداشتن این تومور حملات غیرقابل‌کنترل خنده این دختر متوقف شد و او اکنون به طور طبیعی می‌خندد.

دکتر سالومون موشه، نورولوژیست اطفال، از کالج پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک می‌گوید حملات جلاستیک نوعی صرع نسبتا نادر است. این کلمه از کلمه یونانی «جلوس» (gelos) به معنای خنده مشتق شده است.

دكتر می‌گوید: «این خنده‌ها با شادی همراه نیستند. برخی از کودکان مبتلا به این عارضه ممکن است بسیار بترسند.»

به گفته او این حملات در اغلب موارد ناشی از تومورها در هیپوتالاموس مغز است که به خصوص در کودکان دیده می‌شود، اما ممکن است تومورهای سایر نواحی مغز نیز باعث ایجاد این عارضه بشوند. گرچه خنده علامت اصلی این تومورهاست، ممکن است حملات گریه کردن هم بروز کند.

او می‌گوید این تومورها در صورتی که بر روی غده هیپوفیز فشار آورند، ممکن است باعث اختلالات رشد در کودکان هم بشوند.

به گفته او در گذشته جراحی برای خارج کردن چنین تومورهای مغزی کار مشکل و خطرناکی بود، اما تکنیک‌های جدید جراحی که در ۱۰ سال گذشته ابداع شده‌اند، امکان خارج کردن این تومورها را بدون به خطرانداختن جان بیماران فراهم کرده‌اند.

کد خبر 263060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha