چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

ارتش عراق با تکذیب خبر تصرف بزرگ‌ترین پالایشگاه این کشور از سوی داعش برای پاکسازی موصل از حضور شبه نظامیان این گروه آماده شده است.

شاهدان عيني گزارش داده‌اند كه با آغاز اين عمليات و اعتراض‌هاي مردمي تعداد نيروهاي گروه تروريستي دولت اسلامي شام و عراق در موصل به شدت كاهش پيدا كرده است. 9 روز پيش گروه‌هاي مسلح در حمله‌اي ناگهاني، كنترل شهر موصل در شمال غرب عراق را به‌دست گرفتند و با هدف سيطره بر پايتخت، ‌به سرعت به سمت استان‌هاي صلاح‌الدين و ديالي پيشروي كردند.
اين در حالي است كه به موازات انتشار اخبار ضد‌و نقيض درباره يورش گروه‌هاي مسلح به بزرگ‌ترين پالايشگاه عراق، نخست‌وزير اين كشور، شماري از فرماند‌هان نظامي را بركنار كرد.

به نوشته روزنامه عراقي الدستور، نخست‌وزير و فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق در احكامي 4فرمانده از فرماندهان ارشد را به‌علت سقوط شهر موصل از سمت‌هايشان عزل كردند. نخست‌وزير عراق همچنين در سخناني با اشاره به اينكه داعش و تروريسم به مرزهاي عراق منحصر نخواهند ماند، هشدار داد كه تروريست‌ها به كشورهاي ديگر هم حمله و نظام‌هايي را در خاورميانه متزلزل خواهند كرد. مالكي با تأكيد بر اينكه مبارزه با تروريسم ادامه خواهد يافت، افزود: دسيسه‌چيني عليه دولت از ميان سياستمداران به نيروهاي مسلح منتقل شده است.

به موازات اين تحركات سياسي، ديروز اخبار ضد‌و نقيضي درباره سيطره گروه‌هاي مسلح بر بزرگ‌ترين پالايشگاه عراق منتشر شد اما سخنگوي فرمانده نيروهاي مسلح اين اخبار را شايعه خواند.قاسم عطا در سخناني ضمن تكذيب اخبار درباره سقوط پالايشگاه بيجي در نزديكي سامرا، تأكيد كرد كه پالايشگاه در كنترل نيروهاي امنيتي است. وي افزود: نيروي هوايي ضمن بمباران افراد مسلح عازم پالايشگاه بيجي، 40نفر از آنان را كشته و خودروها و تجهيزات‌شان را نيز منهدم كرده است.

با اين حال، برخي رسانه‌ها گزارش دادند كه افراد مسلح داعش پالايشگاه را محاصره كرده و حتي وارد آن نيز شده‌اند. گروه‌هاي مسلح پس از پيشروي به سمت سامرا، كوشيدند آن را به تصرف درآورند اما به‌علت شكست، به شهر بعقوبه مركز استان ديالي حمله‌ور شدند. ناكامي آنان در اين عمليات نيز آنها را اكنون به عقب‌نشيني به صلاح‌الدين و حركت به سمت پالايشگاه بيجي در نزديكي سامرا سوق داده است.

قاسم عطا همچنين با تأكيد بر پيشروي‌هاي ارتش عراق اعلام كرد كه اوضاع در شهر سامرا و ديگر مناطق پيراموني آن آرام است و 45فرد مسلح از داعش در عمليات‌هاي جداگانه‌اي در استان‌هاي الانبار و صلاح‌الدين هم كشته شده‌اند. وي افزود: منطقه بحيرات در استان بابل نيز كاملا به‌دست ارتش افتاده است. اما درباره تلعفر، يكي از بزرگ‌ترين شهرهاي عراق در استان نينوا، قاسم عطا گفت كه نيروهاي نظامي بخش اعظم مناطق شهر را به‌دست گرفته‌اند و نيروهاي داعش را از آن بيرون رانده‌اند.

کد خبر 263045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha