چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: صد و یکمین شماره فصلنامه نگاه نو با بخش ویژه‌ای درباره آموزش عالی ایران؛ تنگناها و راه‌حل‌ها، بر پیشخوان مطبوعات نشسته است.

نگاه نو ١٠١

به گزارش همشهری‌‌آنلاین نگاه‌نو شمارة 101 با یادداشت‌های سردبیر و نامه‌های خوانندگان آغاز می‌شود. یکی از یادداشت‌های سردبیر این است که در سال 1393 معادل هشت میلیون تومان (با هزینه‌های پست) نگاه‌نو رایگان توزیع می‌شود و سردبیر خواسته‌ است گروهی از کسانی که نگاه‌نو را به رایگان دریافت می‌کنند، برای مشارکت در ادامة حیات نگاه‌نو، خودشان انصراف بدهند و نگاه‌نو را مشترک شوند یا به صورت تک شماره از روزنامه‌فروشان بخرند.

بخش ویژة این شماره به «آموزش‌ عالی ایران: تنگناها، راه‌حل‌ها» اختصاص داده شده است با مقاله‌هایی از رضا منیعی، شهیندخت خوارزمی، مقصود فراستخواه، محمد مالجو، و محمد موسوی.

بخش مقاله‌های این شماره با مقاله‌ای با عنوان «نخستین رمان‌های آندره مالرو» آغاز می‌شود به ترجمة عزت‌الله فولادوند، و سپس مقاله‌ای می‌خوانیم با عنوان «نظام تدبیر و مدیریت توسعة آینده‌نگر» از بایزید مردوخی. نوشته‌ای از محمدعلی موحد زیر عنوان «حقوق شهروندی»، ترجمه‌ای به قلم محمود حمیدی با عنوان «ادبیات و تاریخ در امریکای لاتین در دوران معاصر»، مقالة «سفرهای دن‌کیشوت‌وار سعدی» از محمد دهقانی، مقالة «عشق و جاودانگی در غزلواره‌های ویلیام شکسپیر» از نرگس انتخابی، و مقاله‌ای تاریخی با عنوان «خلیل ملکی و امتیاز نفت شمال» نوشتة آرمان نهچیری بخش مقاله‌ها را تشکیل می‌دهند.

به بخش گفت‌وگوها می‌رسیم. گفت‌وگوی علی میرزائی با حسین محلوجی، از همان‌گونه گفت‌وگو‌هایی که مدتی است در نگاه‌نو منتشر می‌شود، البته این بار کمی مفصل‌تر و موشکافانه‌تر؛ و گفت‌وگویی با پائولو کوئیلو به ترجمة سید احسان موسوی خلخالی،‌ مطالب این بخش را تشکیل می‌دهند.

داستانی از محمدرحیم اخوت به نام «رؤیای شهریار»، شعری از محمود درویش به ترجمة تراب حق‌شناس، مقاله‌ای دربارة بهومیل هرابال به مناسبت یکصدمین سال تولد او، از پرویز دوایی، و داستان «مادام کاملیا» از هرابال با ترجمة پرویز دوایی تشکیل دهندة بخش داستان و شعر این شمارة نگاه‌نو است.

می‌رسیم به رویدادها و گزارش‌ها که در حدود 30 صفحة نگاه‌نو شمارة 101 به آن تخصیص داده شده است. گزارش جشن انتشار صدمین شمارة نگاه‌نو و اهدای جایزة مهتاب میرزائی (هفتمین دوره) را به قلم مهشید جعفری در این بخش می‌خوانید.

سید علیرضا میرعلی‌نقی یادنامه‌ای با عنوان «عطا و لقای لطفی» به مناسبت درگذشت محمدرضا لطفی نوشته است و بعد شعر «راهی و آهی» که امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) سال‌ها پیش برای محمدرضا لطفی سروده است. عکس روی جلد این شمارة نگاه‌نو هم عکسی است از محمدرضا لطفی، کار مهدی حسنی.

گزارش نکوداشت محمدعلی موحد در دانشگاه تبریز؛ گزارشی از سیزدهمین دورة جایزة هوشنگ گلشیری؛ مقاله‌ای به یاد شادروان محمد ابراهیم باستانی پاریزی؛ و نوشته‌هایی به یاد گابریل گارسیا مارکز، هوشنگ سیحون، عطاالله خرّم، ریچارد فرای؛ و گزارشی زیر عنوان، «سینمای ایران در 1392» بخش رویدادها و گزارش‌ها را کامل می‌کنند.

نگاه‌نو شمارة 101 با کاریکاتوری از حسن کریم‌زاده و بخش انتقاد کتاب (با نوشته‌هایی از عبدالحسین آذرنگ، علی امینی‌نجفی، امیرحسین توکلی، محمدحسین خسرو‌پناه، و آبتین گلکار) به پایان می‌رسد.

نگاه‌نو شمارة 101 در 268 صفحه، به بهای 10هزار تومان در روز 5 شنبه 29 خرداد 1393 در تهران منتشر شد.

کد خبر 262984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha