سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم گزارش سالانه‌اش از آمار ذخایر نفت و گاز جهان را در سال ۲۰۱۴ منتشر و اعلام کرد: ایران در رتبه ۱۱ مصرف انرژی در بین کشورهای جهان قرار دارد.

نیرو -انرژی

 اين گزارش معتبر و قابل استناد جهاني نشان مي‌دهد ايرانيان سال2013 ميلادي 2درصد به مصرف انرژي خود افزوده‌اند و معادل حدود 244ميليون تن نفت براي تأمين انرژي ايران سوزانده شده است.

افزايش توليد گاز در شرايط تحريم

اين شركت نفتي انگليسي در گزارش جديد خود اعلام كرد: ايران با وجود تحريم‌هاي غرب عليه بخش نفت و گاز آن، توانست همچنان توليد گاز خود را حدود 8دهم درصد افزايش دهد و با توليد حدود 167ميليارد مترمكعب گاز، جايگاه سوم خود را در جهان حفظ كند. آمريكا و روسيه رتبه نخست توليد گاز جهان و كشورهاي قطر، كانادا، چين، نروژ، عربستان، الجزاير، اندونزي و مالزي به‌ترتيب رتبه‌هاي چهارم تا دهم توليدكنندگان بزرگ گاز جهان را به‌خود اختصاص داده‌اند.

بريتيش پتروليوم ذخاير نفتي ايران را معادل ۱۵۷ هزار ميليون بشكه برآورد و اعلام كرد: ايران9.3درصد كل ذخاير نفتي جهان و 19.4 درصد كل ذخاير نفتي خاورميانه را در اختيار دارد و از اين لحاظ در جايگاه چهارم جهان قرار دارد. اين گزارش نشان مي‌دهد كه ميزان ذخاير نفتي ايران نسبت به سال گذشته تغييري نكرده است و ونزوئلا، عربستان و كانادا رتبه اول تا سوم ذخاير نفت دنيا را به‌خود اختصاص داده‌اند.

گزارش سالانه اين شركت معتبر جهاني نشان از توليد روزانه3.9ميليون بشكه‌اي نفت ايران در سال2013 دارد كه نسبت به سال2012 ميلادي حدود 6درصد افت كرده است. پيش از اين وزارت انرژي آمريكا و آژانس بين‌المللي انرژي ميزان توليد نفت ايران در سال گذشته را حدود 2.8ميليون بشكه در روز اعلام كرده بودند. حالا شركت بريتيش پتروليوم اعلام كرده ايران هفتمين كشور توليد‌كننده نفت جهان است و عربستان و روسيه رتبه‌هاي اول و دوم هستند. گزارش سالانه بي‌پي، ظرفيت پالايشگاهي ايران تا پايان سال2013 را بالغ بر 1.97ميليون بشكه در روز برآورد كرده است كه نسبت به سال پيش از آن از افزايش4.1درصدي يعني 78هزار بشكه در روز برخوردار شده است. بر اين اساس، ايران در رتبه يازدهم جهان به لحاظ پالايش نفت خام قرار گرفته است.

کد خبر 262923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha