دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

محمد کرباسی : ۲ روز قبل از آنکه نیروهای داعش به موصل حمله کنند مقام‌های ارشد امنیتی عراق در حال بازجویی از مردی بودند که اطلاعات بسیار مهمی درباره این گروه تروریستی داشت.

داعش

پس از 2هفته، سرانجام اين مرد به حرف آمد و جاي يكي از مقام‌هاي شوراي نظامي داعش را لو داد. مقام‌هاي اطلاعاتي عراق مي‌گويند پس از حمله به مخفيگاه پيدا شده، اين مرد به آنها گفت: شما نمي‌دانيد چه كار كرديد! به‌زودي موصل تبديل به جهنم خواهد شد.

اين پيش‌بيني درست از آب در‌آمد. نيروهاي امنيتي عراق اما از مخفيگاه كشف شده توانستند ۱۶۰ حافظه فلش به‌دست آورند كه باعث شد علاوه بر آنها مامورهاي سيا هم حيرت‌زده شوند. در حافظه‌هاي به‌دست آمده جزئياتي از فعاليت‌هاي داعش وجود داشت كه كسي از آن خبر نداشت.

نام كساني كه از نقاط مختلف دنيا آمده بودند تا براي داعش بجنگند و ثروت كلاني كه داعش از طرق مختلف به‌دست آورده بود بخشي از اطلاعات به‌دست آمده به‌حساب مي‌آمد. نيروهاي امنيتي حالا نام خارجي‌هايي كه بسياري از آنها به تركيه آمده و بعد از طريق مرز سوريه ناپديد شده بودند را داشتند اما چه‌كسي مي‌توانست كساني كه حالا با نام‌هاي جديد و عربي در ميدان درگيري‌‌هاي داعش بودند را ردگيري كند؟ هنوز هم سازمان اطلاعات مركزي آمريكا در حال كدشكني هزاران فايل موجود در اين حافظه‌هاست اما مشخص شده كه دنيا حالا با ثروتمندترين گروه تروريستي جهان دست و پنجه نرم مي‌كند.

مقام‌هاي امنيتي عراق گفته‌اند كه براساس اطلاعات به‌دست آمده قبل از حمله به موصل داعش ثروتي بيش از ۸۷۵ ميليون دلار داشته است. به اين رقم حالا بايد 1.5 ميليارد دلار ديگر هم بعد از سرقت‌هاي آنها به‌ويژه از بانك‌هاي عراق اضافه كنيد. از بانك‌هاي موصل آنها علاوه بر پول نقد شمش‌هاي طلا هم دزديده‌اند. اين گروه اما بيشتر پول خود را از سوريه به‌دست آورده‌است.

در مناطق شمالي سوريه، اين گروه با تسلط بر چاه‌ها، اقدام به فروش نفت كرد، حتي نيروگاهي هم در كنترل داشت كه برق آن را مي‌فروختند و غارت اموال باستاني سوريه هم كه كار روزمره‌شان بود. گفته مي‌شود تنها در منطقه النبوك ۳۶ ميليون دلار آثاري كه قدمت‌ برخي از آنها به ۸ هزار سال مي‌رسيد توسط داعش قاچاق و به فروش رسيده است.

فرماندار نينوا به تازگي اعلام كرد كه ۴۲۵ ميليون دلار تنها از بانك مركزي موصل توسط نيروهاي داعش به سرقت رفته است. مقام‌هاي اطلاعاتي عراق گفته‌اند داعش آنقدر پول و سلاح به‌دست آورده كه مي‌تواند بدون كمك خارجي فعاليت كند. با وجود اين بعيد به‌نظر مي‌رسد كه بدون حمايت از فراسوي مرزها اين گروه بتواند فعاليت‌هاي نظامي و تجاري خودش را انجام دهد. هفته‌نامه‌ آمريكايي ديلي بيست به‌تازگي در گزارشي اعلام كرده بود كه حامياني از عربستان، كويت و قطر، داعش را هميشه زير چتر خود دارند.

کد خبر 262818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha