روزنامه گاردین چاپ لندن روز دوشنبه در گزارشی از چالش برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، مذاکرات انجام شده را از قول دکتر علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به شطرنج دیپلماتیک تشبیه کرد.

لاریجانی در مصاحبه با گاردین با تبیین دلایل ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای گفت: ایران از ‪ ۴۵‬سال پیش و در دوران رژیم شاه فعالیت‌های هسته‌ای خود را آغاز کرد، اما پس از انقلاب اسلامی برخی کشورهای غربی مانند آمریکا و آلمان دولت ایران را محکوم کرده و قراردادهای هسته‌ای خود را لغو کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: این حوادث موجب شد تا تصمیم بگیریم در برنامه هسته‌ای به خودکفایی رسیده و سوخت مورد نیاز را خودمان تامین کنیم.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفت وگوهای مربوط به برنامه هسته‌ای ادامه داد: غرب با تقسیم‌بندی کشورهای جهان، به بعضی کشورها اجازه دسترسی به فناوری پیشرفته هسته‌ای را داده و به کشورهای دیگر فقط اجازه تولید آب میوه می‌دهد. ما هیچ دلیلی برای توقف تحقیقات هسته‌ای خود نمی‌بینیم.

لاریجانی تصریح کرد: ما هیچ قصدی برای تولید تسلیحات اتمی نداریم، اما متاسفانه مقامات برخی کشورهای غربی مانند انگلیس خواستار جلوگیری از دسترسی ایران به فناوری هسته‌ای هستند و ما اهمیتی به این تقاضاهای غیر منطقی نمی‌دهیم.

وی انگیزه‌های متضاد دولت آمریکا را دلیل اصلی رویارویی ایجاد شده توصیف کرد و گفت: پس از حملات ‪ ۱۱‬سپتامبر در نیویورک، آنها در افغانستان با مشکل مواجه شدند و از ما تقاضای کمک کردند. ما نیز به آنها کمک کردیم اما پس از پایان مشکل افغانستان ما را "محور شرارت" نامیدند.

لاریجانی با ابراز تمایل ایران به انجام مذاکره تاکید کرد: ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف نمی‌کند و در برابر پیش شرطهای دولت آمریکا برای توقف غنی‌سازی اورانیوم نیز تسلیم نخواهد شد.

وی گفت: اگر آنها قصد دارند با اعمال فشار توافق را تحمیل کنند ما از قبول آن خودداری می‌کنیم و در صورت آماده نبودن شرایط نیز پاسخ خود را به تعویق خواهیم انداخت.

گاردین در گزارش امروز همچنین مصاحبه‌ای را با "محمد سعیدی" معاون سازمان انرژی اتمی ایران انجام داد.

سعیدی در این مصاحبه با تاکید بر حق ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای، محدود بودن منابع نفت و گاز ایران و تمام شدن این منابع در ‪ ۲۵‬تا ‪ ۳۰‬سال آینده را دلیل اصلی تلاش کشورمان برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای عنوان کرد.

وی با تکذیب هرگونه تلاشی از جانب ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی گفت: برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران در مرحله تحقیقاتی است و بازرسی‌های سازمان ملل از مرکز هسته‌ای نطنز و دیگر تاسیسات هسته‌ای ایران نیز هرگونه تلاشی برای تغییر مسیر برنامه هسته‌ای ایران به سمت تولید تسلیحات هسته‌ای را غیر ممکن می‌کند.

سعیدی تاکید کرد: ایران فن آوری تولید تسلیحات هسته‌ای را در اختیار ندارد وحتی در صورت برخورداری از این قابلیت قصد تولید چنین تسلیحاتی را ندارد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران همچنین ادعای کشورهای غربی در مورد مخفی کردن مرکز هسته‌ای نطنز از نظر جامعه جهانی توسط ایران را تکذیب کرد و گفت: ایران تعهد قانونی برای باخبر کردن آژانس انرژی اتمی از طرح تاسیس مراکز هسته -‌ای پیش از انتقال مواد هسته‌ای به آنها ندارد ضمن اینکه مرکز هسته‌ای نطنز نیز کارخانه بزرگی است که نمی‌توان آنرا مخفی نگاه داشت.

سعیدی با تکذیب وجود همکاری هسته‌ای میان ایران و پاکستان ادامه داد: ما در برنامه هسته‌ای خود هیچ ارتباطی با پاکستان نداریم و تمامی وسایل مورد استفاده در برنامه هسته‌ای ایران توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی تولید می شود.‬

کد خبر 2625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز