چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موفق شدند گام مهمی را در ساخت خون مصنوعی برداشته و این محصول را به بازار نزدیک کنند.

به زودی خون مصنوعی به بازار می‌آید

به گزارش مهر، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه بیش از 107 میلیون اهدای خون در سراسر جهان صورت می‌گیرد که بخش عمده‌ای از آن برای کمک به نجات جان بیماران به کار گرفته می‌شود. با این حال اگرچه نیاز به خون جهانی است اغلب این خون اهدایی به دست بسیاری از نیازمندان آن نمی‌رسد.

اکنون پژوهشگران دانشگاه اسکس درانگلیس در حال ساخت جایگزین مصنوعی برای خون هستند که تزریق آن به بدن بی خطر و بدون ویروس باشد.

این جایگزین مصنوعی خون طی پروژه Haem02 دانشگاه اسکس در حال ساخت است و می‌توان آن را در دمای اتاق به مدت دوسال نگهداری کرد.

یعنی امکان توزیع آن در سراسر جهان بدون نیاز به یخچال وجود داشته و مناطق دچار بلایای طبیعی می‌توانند به سرعت به آن دسترسی بیابند.

نکته مهم این پروژه این است که محققان آن ادعا می‌کنند این خون جایگزین می‌تواند به همه انسان‌ها بدون توجه به گروه خونی آنها تزریق شود.

پروفسور کوپر زیست شیمیدان، کارشناس خون جایگزین و مجری این تحقیقات گفت: با این پیشرفت می‌توانیم به برخی از مشکلات ذاتی مرتبط با انتقان خون غلبه کنیم چرا که نیازی به گروه خونی نیست و طول عمر طولانی این خون به معنای آن است که می‌توان آن را بدون تجهیزات خاصی نگهداری تا در مواقع ضروری به کار آید.

این شیوه فرصت پشتیبانی منظم انتقال خون در آمبولانس‌ها یا مناطق دور افتاده را فراهم می‌آورد.

این جایگزین مصنوعی خون، به طور موثری، حامل اکسیژن خون (HBOC) است که با انتقال اکسیژن به سراسر بدن، نقش گلبول‌های قرمز را در بدن انسان تقلید می‌کند.

طی 25 سال اخیر، تحقیقات دیگری در این زمینه انجام شده که بخش عمده‌ای از آن ناکام مانده‌اند چرا که هموگلوبین- پروتئین حامل اکسیژن در خون- اگر بیرون محیط حفاظت شده گلبول‌های قرمز خون قرار بگیرد، برای بدن سمی خواهد شد.

طراحان این محصول مهندسی شده در دانشگاه اسکس ادعا دارند کاری کرده‌اند که این سموم ایجاد شده HBOC توسط سیستم دفاعی بدن از بین رفته و در نتیجه به بر این مشکل فائق آمده‌اند.

پیش از آنکه این جایگزین مصنوعی خون به طور تجاری به بازار عرضه شود تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

این پروژه 2.5 میلیارد دلار از شورای تحقیقات علوم زیستی و تحقیقات پزشکی بودجه دریافت کرده است.

پروژه ساخت جایگزین مصنوعی خون در آمریکا و استرالیا گرانت ثبت اختراع دریافت کرده و در انتظار همین گرانت از اتحادیه اروپا است.

کد خبر 262345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha