مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

باوجود اینکه شرایط جوی چندان خوشایند ناسا نیست،‌ اما این سازمان خود را برای پرواز بشقاب‌پرنده‌اش آماده می‌کند، پروژه‌ای که می‌تواند زمینه‌ساز ماموریت‌های آینده به سوی مریخ باشد.

براساس گزارش NBC، اين بشقاب‌پرنده كه مخفف نام آن LDSD است، تاكنون چهار بار به‌خاطر شرايط نامساعد جوي و بادهاي نامساعد سفر خود را به تاخير انداخته‌است. درصورتي كه امروز،‌ چهارشنبه 11 ژوئن 2014، اين پرواز با موفقيت انجام نشود، نوبت بعدي آن روز شنبه آينده خواهد بود.

درصورتي كه بشقاب‌پرنده بتواند سفر خود را آغاز كند، از مركز تجهيزات موشكي آمريكا در هاوايي پرواز خواهد كرد تا سيستمي نوآورانه را براي كاستن سرعت فضاپيماهاي كه با سرعت صوت در حركتند به آزمايش بگذارد.

بشقاب پرنده

اين فضاپيماي بشقاب‌پرنده مانند با كمك بالون هليومي تا ارتفاع 36 كيلومتري بالا كشيده خواهد شد و از آنجا موتور موشكي آن روشن شده و با سرعت خود را به ارتفاع 54 كيلومتري مي‌رساند تا از آن ارتفاع سيستم كاهش سرعت را مورد آزمايش قرار دهد.

لوله‌اي درون اين بشقاب‌پرنده از خاصيت متورم شدن برخوردار است و به اين شكل قطر بشقاب‌پرنده به 6 متر افزايش خواهد يافت. كشش اتمسفري ناشي از اين افزايش قطر باعث مي‌شود فروي فضاپيما كند‌تر شده و زمان كافي براي باز شدن چتر‌نجاتي 30 متري فراهم خواهد آمد.

آزمايش LDSD با هدف شبيه سازي شرايطي كه فضاپيماهاي مريخي در هنگام فرود و نشستن روي سياره تجربه‌ خواهند كرد، انجام مي‌گيرد. دليل شباهت اين فضاپيما به بشقاب‌پرنده اين است كه قرار است از اين ساختار براي ساخت فضاپيمايي كه در نهايت با هدف انتقال تجهيزات يا انسان روي مريخ فرود خواهد آمد، استفاده شود.

ناسا اميدوار است به‌زودي ماموريت‌هايي پربارتر و حاوي تجهيزاتي كه در آينده مورد نياز فضانوردان خواهند بود را به سوي مريخ آغاز كند.

کد خبر 262310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha