چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

روز گذشته سالن همایش‌های وزارت نیرو شاهد بحث‌هایی متفاوت بود. دغدغه‌هایی که تا پیش از این از همه سازمان‌ها و نهادهای کشور شنیده می‌شد، مگر وزارت نیرو.

خشکسالی


«نخستين همايش تغيير اقليم؛ راهي به سوي آينده» ديروز در سالن همايش وزارت نيرو و با حضور 2معاون وزير نيرو برگزار شد.اين همايش با حضور مسئولان مختلف برگزار شد. رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور، نماينده مقيم سازمان ملل در ايران، معاون انساني سازمان محيط‌زيست كشور، مديركل محيط‌زيست استان تهران و بسياري از مسئولان و صاحب‌نظران حوزه محيط‌زيست روز گذشته گردهم آمدند تا چاره‌اي بينديشند براي مشكلات ناشي از تغيير الگوي آب و هوايي.

معاون وزير نيرو در اين همايش با اشاره به تغيير اقليم در كشور گفت: مشكلات زيست‌محيطي از سال 1950در جهان آشكار شده است تاكنون با افزايش گاز‌هاي گلخانه‌اي و بروز خشكسالي‌هاي بزرگ و طوفان‌هاي شديد در چرخه زيست‌محيطي جهان اختلال ايجاد كرده است. عليرضا دائمي اما در اين همايش گفت كه وزارت نيرو نيز تلاش مي‌كند تا با كاهش انتشار گاز‌هاي گلخانه‌اي با بازنگري در سوخت نيروگاهي گامي جدي در اين راستا بردارد.

معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو در اين همايش اعلام كرد: براساس گزارش سازمان ملل، عمده تغييرات اقليمي در محدوده خاورميانه و شمال آفريقاست كه بايد براي آن چاره‌اي بينديشيم.معاونت انساني سازمان محيط‌زيست كشور نيز از رتبه هفتم ايران در انتشار گازهاي گلخانه‌اي خبر داد و گفت: تغيير الگوي آب و هوايي ديگر يك تهديد نيست بلكه اتفاق افتاده و از يك نظريه به يك واقعه بدل شده است.

سعيد متصدي با اشاره به اينكه امروز جهان به سازگاري با تغيير اقليم توجه دارد، نسبت به تخريب زيستگاه‌هاي كشور هشدار داد. رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع نيز در اين همايش با اشاره به اينكه براساس پيش‌بيني‌ها جمعيت جهان تا سال 2050به 9ميليارد نفر مي‌رسد گفت: در قرن بيستم جمعيت جهان 4برابر شده است و اين جمعيت 9برابر بيشتر آب مصرف كرده و 17برابر دي اكسيد كربن بيشتر توليد كرده و مصرف اكسيژن اين جمعيت 14برابر بوده است. به گفته جلالي در قرن بيستم 5ميليارد مترمربع سطح جنگلي به كمتر از 3ميليارد مترمربع رسيده و اين به‌معناي نابودي عرصه‌هاي جنگلي است.

در ادامه اين همايش گري سيك، نماينده مقيم سازمان ملل ايران، مشكلات جهاني زيست‌محيطي را ياد آور شد و گفت: از 8آرمان توسعه هزاره (كاهش فقر، آموزش، كاهش مرگ‌ومير نوزادان، كاهش مرگ‌ومير مادران، ايدز، مالاريا، سل و آب و هوا) كه سازمان ملل تعيين كرده ايران تنها در 5حوزه موفق بوده و مهم‌ترين چالش ايران در حوزه آب و هوا و تغيير اقليم است.

به گفته وي ايران با آينده خشك‌تر و گرم‌تر روبه‌روست. از اين‌رو بايد براي آب، جنگل زدايي و بيابان‌زايي، استفاده از انرژي‌هاي نوين، آلودگي آب و هوا و از ميان رفتن زيست بوم‌ها فكر جدي و اساسي بكند. كارشناسان بسياري نيز در اين همايش از وضعيت اقليمي كشور ابراز نگراني كردند.

اين همايش براي نخستين بار در سالن همايش‌هاي وزارت نيرو برگزار شد، شايد همين اتفاق باعث رويكرد نوين اين وزارتخانه در توجه به محيط‌زيست باشد. اما سخنان، دايمي، معاون وزير نيرو آب پاكي را بر دستان همه كارشناسان و مسئولان ريخت هنگامي كه گفت: تداوم سياست‌ سد‌سازي‌ در كشور را زير سؤال نمي‌بريم. به نظر مي‌رسد وزارت نيرو همچنان بر طبل سد‌سازي‌ مي‌كوبد.

کد خبر 262270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha