محمد باریکانی: روز جهانی صنایع‌دستی در ایران در شرایطی برگزار شد که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به نیابت از دکتر حسن روحانی که به‌منظور مذاکرات دو جانبه در ترکیه به سر می‌برد در این مراسم حضور یافت و استاد محمود فرشچیان هنرمند مشهور مینیاتور ایران که در نیوجرسی آمریکا سکونت دارد پیامی به روز جهانی صنایع‌دستی در ایران فرستاد.

استاد محمود فرشچيان در پيام خود با ابراز تأسف از مغفول ماندن شيوه استاد شاگردي در آموزش صنايع‌دستي از دولتمردان و مردم خواست تا بار ديگر دست‌به‌دست هم بدهند و هنر ايراني را افضل جهان كنند.

بهمن نامور مطلق، معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي نيز در مراسم روز جهاني صنايع‌دستي، هنرهاي سنتي ايران را هويت‌ساز و ارزآور خواند. او از دولت خواست تا با تشويق بانك‌ها و تشكيل صندوق ويژه حمايت صنايع‌دستي از صنعتگران اين صنعت حمايت و موجبات توسعه و رونق صنايع‌دستي را فراهم كند. به‌گفته نامور مطلق، صنايع دستي قابل ترحم نيست بلكه آينده‌اي روشن دارد و لازم است سرمايه‌گذاري فرهنگي و اقتصادي در اين صنعت انجام شود. رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز در سخناني با تأكيد بر اشتغال بيش از 2ميليون نفر در بخش صنايع‌دستي گفت:سالانه بيش از 2/5ميليون مترمربع فرش در ايران توليد مي‌شود كه 1/5ميليون مترمربع آن برابر با يك ميليارد دلار است.

مسعود سلطاني‌فر صادرات سال گذشته صنايع‌دستي را حدود 150ميليارد تومان برآورد كرد و از دولت خواست با توجه به ظرفيت بالاي اشتغال در بخش صنايع‌دستي و ارزآوري اين صنعت براي كشور به بخش صنايع‌دستي در برنامه پنج‌ساله ششم توجه جدي شود. وي با اشاره به اينكه بخش صنايع‌دستي توان ايجاد 300هزار شغل در كشور را دارد، گفت: از 460رشته صنايع‌دستي در جهان توليدكنندگان ايراني در 350رشته صنايع‌دستي فعاليت دارند كه برخي آثارشان در مهم‌ترين موزه‌هاي جهان نگهداري مي‌شود.اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور نيز صنايع‌دستي را سفير فرهنگي يك كشور خواند و گفت: امروز پرداختن به صنايع‌دستي در ايران نياز مبرم و ضروري است.

معاون اول رئيس‌جمهور گفت: در همين مراسم مي‌گويم كه اگر صنايع‌دستي قادر به ايجاد 250هزار شغل در سال باشد در برنامه پنج‌ساله ششم در رديف اول قرار مي‌گيرد. جهانگيري تأكيد كرد كه بايد به اقتصاد صنايع‌دستي به‌طور جدي پرداخت. مراسم روز جهاني صنايع‌دستي صبح ديروز و در حالي در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي با حضور سفراي خارجي برگزار شد كه عصر همان روز نمايشگاه بين‌المللي صنايع‌دستي كشور با حضور غرفه‌هاي كشورهاي عضو اكو و هنرمندان صنايع‌دستي ايران در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران افتتاح شد و تا 5روز ديگر ادامه دارد.

 

کد خبر 262267

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha