مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه اورگان با ابداع دستگاهی توانسته‌اند تفکرات فرد را در زمان تقریبا واقعی مشاهده کنند.

مشاهده حافظه انسان در زمان واقعی

به گزارش ایسنا، دانشمندان در تجربه چشمگیر خود توانستند زاویه میله‌ای را که دانشجویان در حال تصور آن بودند، شناسایی کنند.

آنها حتی با پیگیری فعالیت عصبی توانستند فردی را که در میان گروه از بهترین حافظه برخوردار بود، پیش‌بینی کنند.

اداورد آو، استاد دپارتمان روانشناسی و موسسه علوم اعصاب دانشگاه اورگان گفت: اگرچه پژوهش‌های قبلی با استفاده از فعالیت مغزی توانسته بودند تفکرات را رمزگشایی کنند، رویکردهای استاندارد بسیار گران بوده و همچنین از قابلیت محدودی در پیگیری بازنمودهای ذهنی برخوردارند.

محققان با استفاده از الکترودهای موج‌نگاری مغز که بر روی جمجمه 25 داوطلب دانشجو وصل کرده بودند، توانستند فعالیت عصبی همزمان آنها را در حافظه کوتاه مدت‌شان هنگامی که یک میله جهت‌دار ساده را در یک دایره نگهداشته بودند، ثبت کنند.

آنها با نظارت بر این ریتم‌های آلفا توانستند زاویه دقیق میله را که هر داوطلب در حال مشاهده آن بود، رمزگشایی کرده و از آن فعالیت مغزی برای پیش‌بینی فردی که می‌تواند خاطرات را با بالاترین کیفیت یا دقت ذخیره کند،‌ استفاده کنند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد، سنجش‌های موج‌نگار مغزی فعالیت عصبی همزمان می‌تواند به دقت محتویات حافظه را با سرعتی نزدیک به سرعت فکر دنبال کند.

به گفته محققان، این یافته‌ها شواهدی قوی را ارائه می‌کنند که بر اساس آن، نوسانات الکتریکی در باند فرکانس آلفا دارای نقش مهمی در قابلیت فرد برای ذخیره تعداد محدودی از موارد در حافظه کاربردی است.

کد خبر 262226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha