همشهری آنلاین: سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در ژنو در چهارمین اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی به نمایندگی از ۱۲۰ کشور عضو جنبش غیرمتعهدها (نم) از همه کشورها خواست تا در استفاده از اطلاعات توسط رسانه‌ها برخورد مسئولانه داشته باشند و آئین‌نامه‌های اخلاقی را رعایت کنند.

به گزارش ایرنا، چهارمین اجلاس جامعه اطلاعاتی wsis+10 سه‌شنبه 20 خرداد ماه در ژنو در مقر اتحادیه جهانی مخابرات آغاز به کار کرده است و تا روز جمعه 23 خرداد به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

دکتر محسن نذیری اصل به عنوان نماینده جنبش نم در نخستین روز از فعالیت این اجلاس در سخنانی گفت: جنبش عدم تعهد بر ضرورت اجرا و پیگیری نتایج دو مرحله جامعه اطلاعاتی و بر اهمیت مشارکت کشورهای عضو جنبش به منظور دستیابی به نتایج توسعه محور جامعه اطلاعاتی تاکید دارد و خواستار اجرای کامل دستور کار تونس است.

در اجلاس سران جامعه اطلاعاتی 2005 در تونس اهداف و نقشه راه کشورهای عضو این جامعه ارائه شد.

نذیری اصل گفت: برای تبدیل فاصله دیجیتالی به فرصت دیجیتالی میان کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته، نم بر این باور است که فعالیت‌های مرتبط باید دسترسی جهان شمول، فراگیر و غیر تبعیض‌آمیز به اطلاعات و دانش‌های مرتبط با فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی را تضمین کند و باید به حمایت از تلاش‌های ملی در کشورهای در حال توسعه منجر شود.

وی به نمایندگی از 120 عضو نم گفت: اعضای این جنبش خواستار استفاده مسئولانه از اطلاعات توسط رسانه‌ها بر اساس آئین‌نامه‌های اخلاقی و حرفه‌ای رسانه‌ها در تمامی اشکال آن هستند.

نذیری افزود: نم همچنین خواستار کاهش نابرابری‌های بین‌المللی تاثیرگذار بر رسانه‌ها به ویژه در حوزه زیرساخت‌ها، منابع فنی و توسعه نیروی انسانی ماهر است.

سفیر ایران در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نم همچنین خواستار توقف سریع سوء استفاده از رسانه‌ها برای تبلیغات عیله اعضای نم از جمله استفاده خصمانه از رادیو و رسانه‌های الکترونیکی بر خلاف اصول حقوق بین‌الملل و همچنین انتشار تبعیض‌آمیز و تحریف اطلاعات مربوط به رویدادهای کشورهای در حال توسعه و بدنام کردن ادیان، فرهنگ‌ها و سمبل‌ها است.

اجلاس جامعه اطلاعاتی یک باشگاه جهانی است که کشورهای عضو آن از سال 2003 تا کنون به منظور توسعه اطلاعات و فناوری ارتباطات اهداف 10 گانه را در نقشه‌های عمل 11 گانه مورد پیگیری قرار می‌دهند.

کد خبر 262197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha