همشهری آنلاین: رسانه‌های آمریکا در روز ۹ ژوئیه خبردادند که مخالفت نمایندگان سرشناس حزب جمهوری خواه در کنگره چنان بالا گرفته که احتمال می‌رود به طور غیرمترقبه تحولی در سیاست خروج نیروهای آمریکا از عراق به وجود آید.

به گزارش دویچه وله از نیویورک، انتظار می‌رود به زودی جورج بوش که طی چندماه گذشته به هیچ قیمتی حاضر نشده تاریخی برای خروج نیروهای آمریکا از عراق اعلام کند، برای جلب حمایت مجدد نمایندگان ناراضی حزب خود، به طور مشخص تری برنامۀ جابجایی نیروهای آمریکایی را پس از ماه سپتامبر آینده اعلام کند.

رسانه های آمریکایی مخالفت درونی حزب جمهوری خواه را با سیاست های کابینۀ بوش، مانند یک قیام از سوی متحدان سابق کاخ سفید توصیف می‌کنند. نارضایتی و اختلاف در میان نمایندگان قدرتمند حزب حاکم به درجه ای رسیده است که باعث شده در روزهای اخیر، اعضای کابینه پشت درهای بسته بحث های داغی در مورد استراتژی جنگی خود داشته باشند.

قرار است ژنرال دیوید پتراوس، فرماندۀ نیروهای آمریکا در عراق در ماه سپتامبر گزارشی در مورد پیشرفت اوضاع بدهد. اما چندتن از سناتورهای قدرتمند حزب حاکم نمی خواهند تا این تاریخ صبرکنند و مایلند هرچه زودتر تغییری در استراتژی جنگی دولت صورت گیرد.

این نمایندگان نگران اند که در انتخابات آیندۀ کنگره، عدم محبوبیت سیاست جنگی جورج بوش، رأی دهندگان را از آنها رویگردان کند.

بنا به آخرین نظرخواهی گالوپ و روزنامۀ “یو اس تودی” ، میزان حمایت از سیاست بوش در عراق از همیشه پایین تر افتاده و به ۲۹ درصد رسیده است. در این نظرخواهی که طی سه روز آخر هفتۀ گذشته انجام شد، از هر پنج آمریکایی، تنها یک نفر عقیده دارد که افزایش اخیر نیروهای اشغالی برای بهبود وضع امنیت در عراق نتیجۀ مثبت داشته است.

نیمی از آمریکاییان معتقدند این افزایش هیچ تغییری را باعث نشده است. ۵۵ درصد از پاسخ دهندگان گفتند بهتر است نمایندگان کنگره تا ماه سپتامبر و ارزیابی ژنرال پتراوس صبرکنند و سپس در مورد شرایط تصویب بودجۀ جنگ رأی دهند. چهل درصد از مردم خواهان آن اند که کنگره از هم اکنون اقدام کند.

روزنامۀ نیویورک تایمز (۹ ژوییه) به نقل از مقامات دولتی که نخواستند نام شان فاش شود، نقل کرد که اعضای کابینه نگران آن اند که حامیان خود را در کنگره از دست بدهند.

آنها مایل اند رئیس جمهور هرچه زودتر تحولی را در استراتژی جابجایی یا خروج تدریجی نیروها در عراق اعلام کند تا موقعیت کاخ سفید در کنگره از این ضعیف تر نشود.

گفته می‌شود به خاطر حاد بودن موقعیت، وزیر دفاع رابرت گیتز سفر این هفتۀ خود را به آمریکای لاتین به عقب انداخت تا در بحث های مربوط به عراق شرکت داشته باشد. ستفن هدلی، مشاور امنیت ملی بوش نیز از تعطیلات اش فرا خوانده شد تا در این ملاقاتها حضور داشته باشد.

کاخ سفید نگران آن است که در روزها و هفته های آینده باز هم پشتیبانی تعداد بیشتری از نمایندگان حزب خود را از دست بدهد. جان مک کین سناتور قدرتمند جمهوری خواه، هم اکنون مشغول بازدید از عراق است و همه منتظرند تا نظر او را در بازگشت بشنوند.

عامل مهم دیگری که به دامنۀ نارضایتی مردم از سیاست جنگی دولت می افزاید، دور مقدماتی کارزار انتخاباتی نامزدهای حزب دموکراتیک برای انتخابات سال آیندۀ ریاست جمهوری است.

در این کارزار، به طور دائم و روزمره، نامزدان حزب دموکراتیک مخالفت‌شان را با جنگ عراق و سیاست های جنگی دولت به گوش مردم می رسانند.

کد خبر 26219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز